Iedereen kan leren koken, maar voor lekker koken is meer nodig dan techniek en kennis en kunde: een zekere flair, creativiteit, durf. Die komt vaak pas als je wat zelfvertrouwen hebt opgebouwd in de keuken: het is geen drama als er een scheutje teveel melk ergens in gaat, en ach, te weinig suiker, mwah, meestal valt het wel mee en oh jee, geen XXX in huis, nou, dan nemen we maar YYY.
En juist als je dat kunt, maak je de lekkerste dingen.

Nergens zie je het beter dan bij
The Great British Bake Off,
http://www.greatbritishbakeoff.com/

Tien goede amateurs aan het bakken (elke ronde vallen er 2 af). Deels dingen naar eigen recept, maar ook steeds 1 recept dat voorgeschreven is.
Ze hebben dan allemaal hetzelfde recept, dezelfde ingrediënten, en toch zijn de resultaten soms verbluffend verschillend. Soms domweg omdat iemand bij het taartbakken de ovendeur te snel opent (taart zakt in), of doordat er te lang of te kort gemengd is, noem maar op.
(Soms dus dikke tranen bij de deelnemers omdat de cake te droog is of de koekjes te hard...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Goed voorbeeld
Annswers
13 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden en tips. Dit antwoord gaf de doorslag, omdat het een aangeeft dat resultaten van een recept verschillend kunnen zijn door de mensen die het maken.

Andere antwoorden (11)

Met een goede leermeester kom je een heel eind. Ik denk echter dat de beste koks ook nog eens talent hebben voor koken. Sommige koks hebben het gewoon in de vingers en die weten van bijna niets een hele lekkere maaltijd te maken.
Ik denk dus dat niet iedereen kan leren om lekker te koken omdat sommige mensen er geen aanleg voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan iedereen leren koken. Als je eens kijkt op de site www.letscookit.tv daar staan gratis te bekijken filmpjes op over allerlei soorten gerechten. Kind kan de was doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken moet je op de eerste plaats graag doen.
Het moet een hobby van je zijn.
Een aardappel schillen kan iedereen ,er er water op doen ook.
Maar het gaat erom ,als je aardappels bakt kookt of andere groentes of vlees dat je er ook smaak aan brengt.
En dat kan niet iedereen.
Je moet een beetje feeling hebben.
En niet bang zijn om met kruiden te spelen,een beetje fantasie,moet je hebben.
Als ik barbeque vlees marineer dan vindt iedereen dat lekker,maar vragen ze wat voor kruiden zitten er nu precies in,dan moet ik vaak het antwoord schuldig blijven.
Ik doe er alles in wat ik denk dat goed is,en smaakt,gewoon een beetje spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan lekker koken na veel oefenen.
Begin met simpele kookboeken en daarna de moeilijke, hoe vaker je kookt hoe beter je het kunt.
Als je er aanleg voor hebt kan het zijn dat je het sneller leert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet je aanleg voor hebben. In de eerste plaats een goed reukvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor iedereen kan leren koken.
Waar het meeste aan scheelt is tijd: je moet de tijd nemen om lekker te kunnen koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kan iedereen leren koken maar het hangt van je aanleg af welk niveau je bereikt. Je moet koken wel leuk vinden maar dat geldt natuurlijk voor veel dingen. Hoe beter je kunt koken, des te onafhankelijker ben je van kant-en-klare voedingsproducten. Je hebt dan helemaal zelf in de hand wat je allemaal toevoegt. Dat het iedere keer weer net iets anders smaakt maakt het alleen maar spannender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken kan echt iedereen. Je hebt kookboeken en filmpjes waarop je het stap vor stap ziet uitgelegd. Als je je daar precies aan houdt, kan het gewoon niet mis gaan.
Creatief koken is weer wat anders. Daarvoor moet je aanleg hebben en daarmee heb je ook durf om te experimenteren. Je hebt dan al affiniteit met koken, een goed reuk-/smaakvermogen en een creatief inzicht van welke smaken samen gaan of niet. Lekker koken is ook afhankelijk van wat je gewend bent. Ik had toevallig een moeder die ook in was voor lekkere aparte dingen, ik stam nog uit de tijd dat champignons, macaroni e.d. werden geïntroduceerd, mijn moeder kocht zoiets direct uit nieuwsgierigheid en ging dan samen met mijn vader uitproberen. Mijn vriendinnen aten dan ook vaker bij ons dan thuis, omdat zij niets gewend waren en het bij ons altijd gezelig was. Dat eet ook lekker, bij een goede sfeer aan tafel. Mijn moeder is Brabantse en wij woonden in de Randstad, dus ook het "iedereen kan meeëten" kende men hier niet. Kortom, die Brabantse gezelligheid
maakt het leven ook al wat Bourgondischer. De meeste kinderen leren de eerste stappen op kookgebied toch van hun moeder en ik kreeg lekker eten ook letterlijk met de paplepel ingegoten. Op mijn 10de stond ik dan ook witlofschotel met plakjes hardgekookt ei in een kaassaus met geraspte kaas gegratineerd te maken, toen nog zonder kant en klare pakjes, en een zelfgemaakte tomatensoep vooraf. Gewoon omdat ik dat leuk vond om ook eens zelf te maken. Dit was mijn allereerste maaltijd die ik maakte en het was een succes. Kijk, en als de eerste keer goed is, dan heb je zelfvertrouwen om door te gaan. Hoe meer je kookt, hoe creatiever je wordt , maar alleen als je het leuk vindt!
amc
13 jaar geleden
Als je letterlijk de aanwijzingen in je kookboek opvolgt, dan kan iedereen die kan lezen koken.

Echter als je het leuk vind, dan gaat het kookboek vrij snel aan de kant en wordt er heftig geëxperimenteerd (waarbij ook wel eens wat fout gaat).

Voor de beginnende kok is één ding heel belangrijk om te onthouden: "Koken is geen exacte wetenschap, kortom een paar gram meer of minder van een bepaald ingredient hoeft niet direct veel verschil te maken"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken is een combinatie van; Wat werd er thuis gekookt, en als kind meehelpen/proeven van het proces, zelfstandig wonen en reizen. De laatste fase is de experimentele fase. Zorg dat je vanalles proeft, het liefst rauw en combineer. Het volgen van recepten als beginner is ok, Maar laat dit a.u.b. na verloop van tijd los. Dus al met al; Trial and error. Veel succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor.
ik heb mezelf geleerd te koken. Nooit een goed voorbeeld van een ander gehad. Natuurlijk wel inspiratie gehaald uit recepten.
18 jaar lang heb ik heel karig gegeten. portie diepvriesgroenten, kaal portie rijst, aardappelen of pasta en dan een gepaneerd stukje dier erbij, want ik wilde niet zien dat het vlees was. Toen ik vegetariër werd ging er al een wereld voor me open. Door recepten te gaan uitproberen, ontdekte ik kruiden en groenten die ik nooit van mijn leven geproefd had. Nu ben ik sinds 1,5 jaar veganist en het eten is nu helemaal een feest.
Wees gewoon niet bang om te experimenteren.
Tuurlijk zal het wel eens misgaan. De eerste keer dat ik een aubergine probeerde te grillen was een ramp, nu kan ik me niet eens meer voorstellen dat zoiets mis kan gaan.
Ook een leuke site is www.foodpairing.be, als je zelf iets wil creëren ipv van een recept oid te koken.

Als je het te moeilijk vindt zou je ook wat vrienden kunnen vragen om 1x per week gezamelijk te koken en zo wat ervaring en inspiratie op doen.