Hoe kan ik zien of een Pompoen rijp is?

In de maand oktober kun je volop Pompoenen krijgen voor Pompoen recepten. Wordt de buiten kant zacht als hij rijp wordt of is er een andere manier waar op je dit kunt zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Het beste antwoord

Het gemakkelijkst is dat te zien aan de kleur en hardheid. De vrucht groeit al enige tijd niet meer, en je ziet de vorm en kleur intenser worden, terwijl hij ook wat doffer wordt, de glans gaat eraf. Je zult ook zien dat de steel verkleurt, bij sommige soorten zoals Turkse muts, Hokkaido en Kabocha enz ontstaan kurkstreepjes op de steel, eerst was die groen met witte streepjes, nu wordt het wit kurkachtig. Als je aan de vrucht voelt zal je merken dan je bij een rijpe vrucht geen duimafdruk meer achter kunt laten.
Bij soorten met wratten zie je de laatste weken van afrijpen duidelijk dat de wratten groter worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

pompoenen zijn famielievan de komkommer en augurk, ook deze hoeven niet rijp te zijn om eetbaar te zijn. Als de buitenkant van een pompoen zacht word is deze of te wel beschadigt oftewel door schimmels ,bacterieën aangetast en eerder niet meer eetbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wacht lang genoeg! De meeste pompoenrassen zijn pas goed rijp vanaf eind september. Vroeger geoogste vruchten hebben nog niet hun volle smaak ontwikkeld.

Eén manier om rijpe pompoenen te herkennen: hun steel is niet meer groen, maar dor en verkurkt.
Pompoenen zijn rijp als ze bij het bekloppen een hol geluid maken.