Stel je hebt sojamelk, hoe maak je daar yoghurt van?

Toegevoegd na 14 minuten:
Soja yoghurt bestaat zeker:

http://en.wikipedia.org/wiki/Soy_yogurt

Alleen de vraag: kan ik dat zelf ook maken op de één of ander manier? Die yoghurt bacteriën hoeven er niet in voor mij...

Weet jij het antwoord?

/2500

Zelf soja yoghurt maken Het is gemakkelijk om zelf soja yoghurt te maken. Deze soja yoghurt is niet identiek aan gewone yoghurt maar in een bereidingen of voor het maken van drinkyoghurt kan het uitstekend gebruikt worden. Als yoghurt starter kan u een goede kwaliteit natuur soja yoghurt gebruiken of zuivelyoghurt (als u zuivelproducten goedvindt) of een commerciële starter in poedervorm (ook op basis van zuivel). soja yoghurt incuberen Breng de sojamelk op een temperatuur van 42-45°C (door de zelfgemaakt hete sojamelk af te koelen of door de sojamelk uit het pak op te warmen) de cultuur zal alleen goed groeien binnen deze nauwe temperatuursgrenzen. Als het te koel is zal het niet groeien en als het te warm is zal het afsterven. Meet de temperatuur met een thermometer. Doe er vier eetlepels starter bij en meng goed met een steriele lepel. Doe de yoghurt in een yoghurtmachine en volg de instructies voor met maken van gewone zuivelyoghurt. Als u geen yoghurtmachine hebt kunt u het in de oven zetten bij een temperatuur van 42-45°C Na ongeveer 5 – 6 uur, als de yoghurt vaster wordt, moet de yoghurt afgekoeld worden. De soja yoghurt dikker maken U zult opmerken dat zelfgemaakte yoghurt iets lopender is dan gewone yoghurt. Om de consistentie te verbeteren kan u een eetlepel agarpoeder toevoegen. U moet dit oplossen in 50 ml water en bij de sojamelk doen als ze begint te koken. U kunt ook maïszetmeel of arrowroot gebruiken als dikmaker. Doe 2 theelepels zetmeel in 30 ml koud water en voeg dit al roerende bij de sojamelk terwijl ze kookt. Toegevoegd na 3 minuten: Die bacterien moeten er wel, DIE maken de yoghurt. Zonder bacterien kun je geen yoghurt maken.

Bronnen:
http://www.soya.be/nl/soja-yoghurt-maken.php

Grappig dat je schrijft "soja yoghurt bestaat zeker", want ik weet 110% zeker dat soja yoghurt NIET bestaat!! Wat je overal kan vinden zijn producten op basis van sojabonen die yoghurt nabootsen, maar het mag niet eens de naam "yoghurt" dragen. Kijk goed de volgende keer in de winkel, en je zal zien dat het écht zo is. Er staat altijd iets in de trant van "yoghurtvariatie", maar het mag geen yoghurt heten tenzij het op basis van melk is gemaakt (b.v. de fabrikant Alpro heeft een aantal rechtszaken verloren omdat ze de naam yoghurt gebruikten op hun producten) Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt, en ik geef verder antwoord hierop. Van Ritsuka heb je een basis recept gekregen, maar let goed op als je allergisch bent voor melk, want de meeste culturen die je koopt (lees: de bacteriën die je aan de melk moet toevoegen) zijn in melk gekweekt, en bevatten dus sporen van melkeiwit. en/of lactose. Daar moet je beslist rekening mee houden! In ieder geval, zou ik toch een iets ander recept gebruiken: - Begin met sojamelk uit een pak, en als je van dikke yoghurt houdt, kies dan geen magere variant. Sojamelk bevat van nature iets meer dan 2% vet, en volle melk 3,5%. - Voeg ongeveer 1 eetlepel suiker per 500 ml toe. Hiermee zorg je voor voeding voor de bacteriën die moeten groeien. Zonder deze suikers zullen de bacteriën niet genoeg groeien en melkzuur aanmaken, zal de pH niet zakken, de melk minder dik worden, en de typische smaak zich niet goed ontwikkelen. - Als je van héle dikke yoghurt houdt, dan kan je inderdaad een verdikkingsmiddel toevoegen zoals agar-agar of carrageenan (verkrijgbaar bij de betere speciale winkels) - Koop een goede yoghurt cultuur (dat is een mengsel van twee bacteriën: Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus) en doseer deze volgens de aanwijzing op de verpakking. Gebruik GEEN buiten de koelkast houdbare (soja)yoghurt als basis, want deze zijn nagepasteuriseerd en de bacteriën zijn dus afgedood. - Fermenteren is de belangrijkste stap, en de temperatuur is zeer kritisch. Wil je een iets meer vaste yoghurt, ga dan voor een temperatuur van ca. 45°C 4-6 uur lang. Als je kweekt op ca. 32°C gedurende 12-18 uur, dan krijg je een meer verfijnde smaak, en een lopender, maar toch romiger eindproduct. Kwestie van smaak... - Evt. fruit(stukken) zou ik pas op het moment van consumptie toevoegen, anders is de kans groot dat de fermentatie verstoord wordt. Eet smakelijk!!

Bronnen:
http://www.cokz.nl/nl-NL/Diensten/~/media/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100