Kan je met extra vergine olijfolie bakken?

Ik ben nu met een gerecht bezig, waarbij in het recept staat 80ml extra vergine olijfolie. Maar ik dacht dat je daarmee helemaal niet mocht bakken?

Het is op middelhoog vuur.

Voor de liefhebbers, het gaat om een gerecht met gebakken aubergines, ui, paprika en een beetje honing.
In het boek (de dikke vegetarier) zie ik het bij meer gerechten staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
34.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi die aubergine eruit en je hebt een lekker gerecht :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat ik een éénpersoons, vegetarisch huishouden heb, gebruik ik gewoon één fles olijfolie - extra virgine....anders doe ik véél te lang met een fles!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je, gezien je kookvragen, een nieuwe hobby ontdekt Gdan? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wendy, ik probeer het een hobby laten worden. Het staat nu 2-1, dit gerecht is niets voor mij. Ik wilde toch serieus aubergines uitproberen. Dat heb ik nu gedaan.
De vorige twee waren lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aubergines eruit, champignons erin. En de paprika (veel) langer bakken dan de rest. Beetje knoflook erbij, heerlijk maaltje. Maar ja, zonder de aubergines die je wilde proberen :P

Antwoorden (6)

Extra virgine olijfolie is de beste kwaliteit olijfolie. Het bevat een hoge concentratie aan onverzadigde vetzuren, polyfenolen en een aantal ander stoffen, die mogelijk een gezondheidsbevorderend effect hebben. Een aantal van deze stoffen is hittegevoelig en gaat dus verloren bij verhitten van deze olie.

Wanneer vetten verhit worden kunnen ze deels afgebroken of ge-oxideerd worden. Dit kan uiteindelijk resulteren in schadelijke stoffen. Vetten met een hoog percentage onverzadigde vetzuren zijn hier meer gevoelig voor dat vetten met meer verzadigde vetzuren. Olijfolie bevat nogal wat onverzadigde vetzuren en is dus meer geschikt voor éénmalige verhitting en niet voor langdurig gebruik als bijvoorbeeld frituurolie.

Het gebruik van extra virgine olijfolie voor bakken en braden wordt dus afgeraden. Maar niet omdat er giftige stoffen gevormd zouden worden, maar vooral omdat de gezondheidsbevorderende eigenschappen verloren gaan. Deze olie is dus meer geschikt voor dressings en andere toepassingen waarbij het niet verhit hoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schijnt een misverstand te zijn.
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/maart/26/bakken_in_extra_vierge_olijfolie/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal Platje,ik heb je link gelezen en ook daar staat in dat je het niet altijd voor bakken kunt gebruiken,maar bedankt voor je link. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat artikel is natuurlijk wel afkomstig van een winkel die olijfolie verkoopt. Maar ben 't er op zich wel mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb een andere link, gevonden die inderdaad zegt, dat er schadelijke stoffen vrij komen, bij hoge temperaturen. Wist dit niet. Weer wat geleerd +
http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/208
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als het boven de 200 graden komt dacht ik.
Ja hoor, het kan gerust, alleen de lekkere smaak gaat een beetje achteruit:

Extra vergine en vergine olijfoliën zijn geschikt voor koude en warme toepassingen. Denk hierbij aan vinaigrettes, tapenades, dippings en koude sauzen of aan bakken, grillen, etc. Of simpelweg als een scheutje olijfolie over salades, voorgerechten vis-of vleesgerechten en natuurlijk pastas. Extra vergine olijfolie kan zonder probleem tot 180 graden celcius verhit worden. Wel worden bij verhitting de geur-en smaakstoffen van de extra vergine olijfolie minder. Er komen echter geen schadelijke stoffen vrij. Overige olijfolie is zeker geschikt voor het bakken, braden, schroeien en zelfs frituren van het eten. Dit vanwege het feit dat de olijfolie voor het belangrijkste deel bestaat uit geraffineerde olie. Hierdoor verandert deze olie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. Hierdoor kan het eten snel dichtschroeien en blijft de smaak en de kwaliteit beter behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan zeker.
De grootste reden om dat niet te doen is omdat het min of meer zonde van de olie is. De smaak van extra vergine komt niet echt tot zijn recht als je gaat bakken, het is meer de moeite waard in salades e.d.
Hier word in 90% van de gevallen extra vergine gebruikt voor alle gerechten. Ik gebruik het alleen niet voor het bakken van rood vlees, dat vind ik op de een of andere manier niet smakelijk.

Voor een vegetarisch gerecht met aubergine en paprika zou ik zeker de extra vergine pakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, vergeet ik nog te zeggen: veel succes met je recept en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het doen maar omdat dit olie is van de eerste persing zitten er bestandelen in die bij hoge verhitting verbranden en hebben ook niets te maken met de gezondheid van de olie de olie is gezond omdat het cholesterol niet echt verhoogd maar er zijn betere olien die niet je cholesterol beinvloeden en ook je gewicht denk maar aan een product met plantestrol ol gemaakt met soja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extra vierge olijfolie is in principe alleen om te koken en smaak te geven aan salades, tapenades en sauzen.
Bereiding alleen bij lage temperaturen en koude bereidingen , omdat hitte de eiwitten in deze olie aantast
en dus ook de smaak.
NOOIT voor het bakken bij hoge temperaturen want dan komen er voor de gezondheid schadelijke stoffen vrij.

Deze olie is namelijk rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren en deze kan dan gemakkelijk door hitte oxideren.
Bij verhitting verliest deze olie niet alleen zijn goede eigenschappen, maar riskeert in hoge mate de vorming van toxische stoffen.

Oliën daarentegen die, zoals gewone olijfolie,veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren bevatten, zijn daarom beter geschikt voor warme bereidingen, ook al zijn ze uiteraard ook goed te gbruiken in koude bereidingen. Extra vierge heeft echter dan meer smaak.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met de vierge olijfolie kan je wel bakken, maar met de extra vierge wordt het altijd afgeraden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je mag het dus wel verwarmen maar niet verhitten. Dus houdt het vuur dan ook middelhoog, dan kan het wel.
amc
12 jaar geleden
in het restaurant waar ik werkte ,kookten wij altijd met olijfolie, inderdaad, de intrensieke gezondheidswaarde gaat verloren, maar is veel gemakkelijker, achteraf kun je wat opwerken met een klontje boter..