Sambal (de Surinamers zeggen vaak sambel)is een soort verwerking om pepers altijd beschikbaar te hebben en ze te conserveren. In Azië stampen ze ze fijn met zout en Suriname heeft er zijn eigen smaak aan gegeven.
Alle ingrediënten moeten hetzelfde gewicht hebben
dus 300 gr. 500 gr. enz.

neem rode pepers en maak ze schoon met handchoenen aan, want de Surinaamse soorten peper zijn erg scherp en branderig op de huid. Ontpit ze en snijd ze heel fijn.Wil je ze erg heet, laat dan de pitjes erin. Uitje fijn snijden en enkele teentjes knoflook.Ook kan je er wat fijnfesneden prei bij. Alles in een keukenmachine doen en fijn malen.
Doe wat olie in een wok en bak alles. Doe er wat bruine suiker bij en proeven. Afkoelen e in een schone jampot bewaren. Door de suiker is het wat langer houdbaar.

Typische Surinaamse pepers zijn;
Alatte pepre;
kleine groene-en rode pepertjes, ontzettend scherp. Worden dan ook uitsluitend gebruikt voor sambals.
Madame Jeanette;
heerlijk geurende gele peper. Heel geschikt voor soepen en sauzen. Heeft een fijne smaak.
Adjoema's;
Zijn in geel en rood te krijgen, zien er uit als lampionnetjes
elke kleur heeft zijn eigen smaak.Voor sambals zijn de rode het mooist.

Toegevoegd na 4 minuten:
De sambals oelek,-badjak enz. die wij meestal kennen van de Indonesische keuken, zijn meestal van Cayenne pepers, chili pepers en lombok pepers gemaakt.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sambel is gewoon sambal, dus Surinaamse sambal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn chilisauzen, oftewel soorten sambal.
Amadea
12 jaar geleden
Madame Jeanette ;) super pittig alleen