Als ik 4 rauwe eieren in de tiramisu doe, en ik eet 1/3 van die tiramisu, kan ik daar dan ziek van worden???

En hij staat ook nog iets van 4 uur in de koelkast(misschien helpt dat wat)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10.1K

Antwoorden (5)

Natuurlijk kan dat. Er hoeft maar één besmet ei bij te zijn, dat is al te veel.
Maar voor hetzelfde geld heb je vier schone eieren gebruikt, en is er niets aan de hand.
12 jaar geleden
Ja je kunt er ziek van worden, besmetting met de salmonellabacterie, maar de kans is niet zo heel groot zie:

Salmonella komt niet zoveel of sporadisch voor in eieren (ongeveer bij 3 op de 10.000 eieren), maar uitgesloten is het niet. Vanwege de mogelijke aanwezigheid van salmonella (in het ei) blijft het daarom belangrijk eieren goed te verhitten (de salmonella wordt dan gedood). In de meeste gevallen zit de Salmonella op de eierschaal. Een Salmonellabesmetting op de eierschaal dringt het ei nauwelijks binnen zolang de schaal intact is; schaal, eihuidje en vlies zijn goede natuurlijke barrières. De bacterie leeft verder in de darmen van dieren, ook in dat van kippen (niet in het vlees zelf). Via de ontlasting verspreidt Salmonella zich erg gemakkelijk; via deze weg (besmetting via ontlasting) komt in de meeste gevallen Salmonella op de schaal van de eieren terecht (en bij verwerking kan het dan in het gerecht komen waarin het
ei gebruikt is); bij enkele eieren komt de salmonella voor in het ei
12 jaar geleden
dat risico zou ik niet nemen
toevallig vandaag nog gelezen in het boekje van de consumentenbond dat je o zo voorzichtig moet wezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er hoeft er maar één tussen te zitten en je krijgt er behoorlijk last van! Helaas zie je het niet aan het ei.
Ik gebruik nooit rauwe eieren in mijn Tiramisu en hij smaakt toch heerlijk.
Ik beleg de bodem van een schaal met lange vingers (suikerkant naar beneden, sprenkel er koffie gemengd met Amaretto over en klop 200 gr. slagroom samen met 200 gr. Mascarpone en 60 gr. basterdsuiker. Afdekken en in de koelkast ermee.Vlak voor het opdienen zeef ik er dan cacao over. Zodoende vermijd je het gevaar van een voedselvergiftiging, zonder dat je iets aan de smaak mist.
amc
12 jaar geleden
Je eieren au bain marie opkloppen tot 60 graden en je hebt nergens last van. Let wel op dat je het niet verder dan 60 graden opwarmt, want boven 60 graden stolt eiwit en dan heb je een omelet.
Zowiezo moet je voor de tiramisu je eieren zo opkloppen, want zo bint je dessert ook beter.