Ik wil graag op een gemakkelijke snelle manier peren inmaken.. Heeft iemand een idee???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
15.2K

Antwoorden (4)

Bij het inmaken van peren op siroop, is er maar één ding belangrijk: de juiste peren (gieser wildeman bijvoorbeeld) Je moet peren gebruiken, die al een beetje rijp zijn, maar vooral niet té rijp en ook geen melige exemplaren. Hiermee valt of staat het resultaat. Wanneer je de juiste peren hebt, is het inmaken een fluitje van een cent. Je schilt de peren en halveert ze. Je haalt de klokhuizen eruit. Je doet ze in glazen potten. Dat kunnen weckpotten zijn, maar ook gewoon potten met klikklakdeksels. Overgiet de peren met vooraf gekookte siroop van één kilo suiker op één liter water. Dit is behoorlijk zoet. De suiker werkt echter conserverend en heb je dus wel nodig. Doe de deksels op de potten en zet ze 30 minuten in de weckketel op 90 graden. Als je geen weckketel hebt, zet je ze gewoon in een grote pan. Doe er zoveel water in, dat de potten tot aan de 'schouders' in het water staan. Breng het geheel tot tegen het kookpunt. Het water moet nog net niet borrelen. Na een half uur zijn je peren op siroop klaar. Lekker voor in de vla, in de yoghurt, op een taart, in de bowl, gevuld met blauwschimmelkaas en dan even onder de grill, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie hier een beschrijving over wecken en inmaken van groente en fruit http://www.huishoudplaza.nl/Recepten/art/2070/wecken-en-inmaken-van-groenten-en-fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt peren net als appels uitstekend zoet-zuur inmaken. Heerlijk fris bij bijv. pudding, ijs of zelf kaas
en zo klaar.

Doe 7½ dl. witte wijnazijn met 1 kaneelstokje, 3 kruidnagels, een stukje verse gember (geschild en in dunne plakjes gesneden) in een pan en breng aan de kook. Schil intussen 1,3 kg. peren, klokkenhuis eruit en snijd ze in parten. Druppel iets citroensap erover tegen het bruin worden. Kook ze nu een paar minuten (hooguit 5)in de geurige azijn zodat ze stevig blijven. Zorg dat je brandschone potten klaar hebt staan, gesteriliseerd in kokend water, zorg vooral dat je niet met je vingers aan de binnenkant van de potten zit.
Schep nu de perenstukken in de potten, haal de kaneel, gember en kruidnagels uit het vocht en doe 800 gr. suiker in het kokende vocht. Laat ca. 5 min. koken tot alle suiker is opgelost en er een iets ingedikte siroop is ontstaan.
Giet deze siroop over de peren tot deze goed onder staan.
Sluit goed af en zet de potten ondersteboven op een dikke opgevouwen theedoek tot ze afgekoeld zijn.
Deze peertjes zijn dan ca. 12 maanden houdbaar.
amc
12 jaar geleden
Peren in rum.

Ingrediënten:
500 gr kleine peren
100 gr suiker
1,5 dl water
2 kaneelstokjes
1 dl donkere rum

Bereiding:
Peren wassen, schillen, ontpitten en in een grote kom met het water mengen. Even wegzetten. Suiker en water in een middelgrote pan met dikke bodem mengen.
Boven laag vuur zonder koken roeren tot de suiker is opgelost.
Het mengsel aan de kook brengen, het vuur iets lager zetten en de siroop 10 minuten zonder roeren laten koken. Peren afgieten en samen met de kaneelstokjes met de siroop mengen. Mengsel nog eens 5-6 minuten laten koken, totdat de peren zacht zijn. Fruit tijdens het koken meermalen omdraaien zodat de siroop zich verdeelt. Peren uit de siroop halen en in gesteriliseerde potten doen.
Rum aan de siroop toevoegen. Aan de kook brengen en 2-3 minuten laten koken. Siroop voorzichtig over de peren gieten en de potten afsluiten.
2-3 Dagen voor het opdienen wegzetten zodat het fruit de smaak aanneemt, dan gelijk eten.