hoe kan ik het beste rozenbottels schoonmaken voordat ik er jam of siroop van maak?

Is hier een snelle manier voor???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.9K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat de rozenbottels niet chemisch bespoten zijn en je ze niet heel laag plukt (waar honden tegenaan kunnen plassen). Je kunt de rozenbottels in een grote bak met water doen en dat is genoeg. De groene blaadjes trek je er af (als ze er nog aan zitten). Verder hoef je niets schoon te maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik neem aan dat je de jam sowieso zeeft, dan is het nog makkelijker:

Even wassen en dan koken. Dat is helemaal snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies.
Gewoon goed wassen +
Het beste is het om rozenbotteljam te maken als de vorst eroverheen is geweest, dus in het najaar. Ze zijn dan minder hard en zoeter.
Was ze goed en verwijder de uitsteeksels. Zet ze op in koud water en breng ze aan de kook.
Zodra het water kookt, zet je ze op laag vuur en laat ze zo ruim 1 uur staan. Zeef de kokende bottels, deel voor deel, in een vrij grove zeef. Druk ze er met de bolle kant van een lepel door of gebruik een passeerzeef als je die hebt. Verdun die moes nu met wat kookwater en kook alles nog 1 kwartier. Zeef de massa nu door een fijnere zeef en weeg de moes.
Doe de moes nu in een schone pan en doe er per kilo moes, 600 gr. basterdsuiker bij.
Laat de jam nu nog een half uur op zeer klein vuur koken.
Roer er als 1 kwartier voorbij is, de geraspte schil van citroen door. Vul de jam nu in schone potten.
In plaats van alleen suiker, kan je ook een deel door honing vervangen, is ook heel lekker.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een snelle manier:

Je kunt ook per 500 gr. rozenbottelmoes, 250 gr. geleisuiker gebruiken, dit bindt sneller, maar is wel zoeter.

Je kunt ook de rozenbottels doormidden snijden en de pitjes eruit halen. Zorg wel dat er geen pitje achterblijft, want je breekt je tanden erop.
Weeg het vruchtvlees, snijd of hak het fijn en doe het in een pan. Zet ze net onder water en kook het mengel 10 min.
Giet het kookvocht af en bewaar het. Giet een kopje witte wijnazijn over het vruchtvlees en 2 kopjes kookvocht.
Meng dit met de geleisuiker ( de helft van het gewicht van het vruchtvlees). Breng aan de kook en laat het minstens 1 minuutpruttelen voor je het in schone jampotten doet.
Draai de poten goed dicht en zet op hun kop om af te koelen.
amc