Het "roken"van voeding is een manier van conserveren. Niet alleen zalm, maar ook paling, makreel en bokking wordt gerookt. Maar ook andere etenswaren rookt men. Denk aan kaas, ham, kip en spek. Het "roken" is een vak apart en niet zelden vliegt een zogeheten rookkast in brand..Voor het maken van de rook gebruikt men doorgaans houtvezel en spanen van de timmerman. En het is altijd het geheim van de smid uit welke houtsoorten de houtmot wordt gemixed.

Terug komend op je vraag wat er uniek is aan gerookt zalm, is dat zalm ook gekookt kan worden of gegrild. Maar als men vroeger de zalm voor langere tijd wilde bewaren, rookte men deze dus. En, zoals gezegd, het was geen makkelijk werk. Tegenwoordig is het alleen maar om de smaak te doen, want vacuum verpakken en/of invriezen is veel makkelijker.

Tip; serveer dunne plakjes gerookte zalm eens op een dun sneetje stokbrood, besmeerd met gezouten en gepeperd roomboter. Op de zalm wat verse dille en genieten maar. Lekker met een jonge frisse rose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wiki zegt:

"De zalmen (Salmonidae) vormen de enige familie binnen de orde Salmoniformes. De familie telt 214 soorten vissen die zalmen, forellen of houtingen worden genoemd.[1] De term zalmen wordt meestal gebruikt voor de trekkende soorten (anadrome soorten), echter soms ook vanwege het grote formaat van de soort."

Mijn conclusie is dus: er is niets (vooral gezien het getal van 214) unieks aan de zalm. Er zullen ook vissen zijn die qua uiterlijk en smaak zo vlakbij de zalm zitten, dat er grotere verschillen tussen de ene en andere soort zalm onderling kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke vis smaakt iets anders, ook gerookt.
Zalm is een vette vissoort en bevat dus ook veel stoffen die goed zijn voor een mens, maar makreel of haring bevatten die ook, dus daarvoor hoef je geen zalm te eten.
Eet het als je het lekker vindt, en laat het anders net zo lekker liggen ;-)