Waarom gaat groentensoep als het oud is schuimen op het moment dat je het opwarmd?

Het gebeurt alleen als ik het ingevroren heb en daarna weer opwarm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/schuim-ontstaat-kookt.58159

Antwoorden (2)

Dit komt door de dode bacterien die zich gaan vormen en verdwijnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat door het invriezen de cellen van de groenten kapot gaan (voor zover deze eerder al niet kapot zijn gekookt) waardoor er extra eiwitten oplossen in het soepwater, die bij koken zorgen voor het schuimlaagje (o.a. bij bier ook de oorzaak van de twee vingers schuim).