Ik doe dat altijd met een ouderwets Melitta koffiefilter met die papieren filterzakjes met een zeer goed resultaat.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ijsfiltratie is het makkelijkst, geeft het beste resultaat maar duurt wel lang. Vries je bouillon in, leg het in een vergiet met neteldoek in de koelkast en laat het in minstens 24 uur ontdooien. Dit geeft een extreem
Heldere bouillon zonder het smaakverlies van het klaren met eiwitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bouillon klaren met de eiwitten (de eiwitten toevoegen en onder voortdurend roeren verwarmen totdat de gestolde eiwitten, waaraan het ‘vuil’ is gebonden, omhoog komen; eiwit afscheppen en de bouillon filtreren door een netel doek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem twee in elkaar passende zeven, leg daartussen een natgemaakte kaasdoek of oude theedoek (gewassen zonder wasverzachter en goed uitgespoeld). Giet de inhoud van de pan hierdoor. De grove bestanddelen blijven in de bovenste zeef achter, de fijnere in de doek. Als je de bovenste zeef weglaat, zou de doek snel verstoppen, bovendien is de doek dan moeilijker schoon te maken. Uit de bovenste zeef kun je de stukken vlees halen. Dat soepvlees is nog erg lekker. Behalve in de soep doen, kun je er ook andere gerechten mee bereiden. Een aantal recepten staat bij de restverwerking in de lijst onder aan deze pagina. De soepgroenten zijn te gaar geworden, doe die maar weg.
Als je een doek voor het zeven van bouillon goed schoon wilt maken zonder dat de rest van de was naar bouillon ruikt, kun je de (uitgespoelde) doek opzetten in een kookpan met ruim water, een flinke scheut (schoonmaak)azijn en een halve eetlepel zout. Breng aan de kook, en laat een kwartiertje doorkoken. Roer af en toe met een houten lepel die je speciaal voor dat doel gebruikt. Spoel de doek daarna goed uit onder warm stromend water, en hang hem te drogen, of was hem nu verder met de gewone was mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel makkelijk,
gewoon van tevoren platstampen en dan erdoor gooien. Ook kun je bij de supermarkt zakjes met bouillon-poeder kopen!

Ik hoop dat u dit geholpen heeft! Succes!