Eten opbakken

Als ik eten ( bami, nasi, macaronni enz enz) de volgende dag opbak in een pan, dan verbrand het bij mij vrijwel altijd! Heeft iemand tips om dit te verkomen? Doe ik te weinig of juist teveel boter in de pan of moet ik vaker roeren? Bedankt alvast !!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21K

Antwoorden (9)

Als het verbrand is de pan te heet. Op een matig vuur een klontje boter of een scheutje olie en dan het eten erin.
Vaak omscheppen en het kan niet mislukken.

De oorzaak van het verbranden is vrijwel zeker dat je pan te heet is, en je eten dus verbrand.
Rustig aan dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in magnetron zetten wel in speciaal bakje en afgedekt.

Toegevoegd na 15 minuten:
en als je geen magnetron hebt,een scheutje olijfolie bij macaroni/spaghetti en zonnebloem bij nasi/bami,dan blijft smaak behouden.
En misschien een vlamverdeler kopen,voor onder pan te zetten,zodat het vuur langzaam verdeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is boter niet eens nodig. Klein scheutje water in de pan erbij doen. Pit op de laagste stand of een hoger zetten. Deksel er op en elke 2-3 minuten omroeren. Na 10-15 mins is je eten klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kopje water inderdaad.
En misschien moet je het ook in een anti aanbak pan doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bodem van je pan is waarschijnlijk te dun.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er 'n plaatje (bij de Hema te koop) tussen zet wordt de hitte gelijkmatig verdeeld,beetje water erbij,deksel erop en vlam laag..dan moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tip: geen boter maar water
dan kan het alleen koken en verbrand het dus niet :p
evt een beetje olie dat het niet meer kleeft
maar in elk geval water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwege de mindere hoeveelheid vocht in je produkt tov de eerste keer bereiden zal de buitenlaag van je eten relatief meer warmte te verduren krijgen, dus uitdrogen en evt verbranden.
Water toevoegen is op zich prima oplossing, maar dat kan bij gerechten als pasta of gepaneerde produkten voor n papje gaan zorgen. een goeie `truc` is dat je het eten eerst op gelijkmatige temperatuur laat komen, dus ff n half uurtje buiten de koelkast zet ofzo. Daarna kun je het als normaal bakken waarbij je dan wel regelmatig wat vocht toevoegt, bv water of een droge sherry of wijn. Doe dit pas als het geheel al aardig warm is zodat je vocht meer zorgt voor stomen dan voor koken, dit ter voorkoming van dat papje. Overigens kun je boter het best wat stabieler maken door het te mengen met n scheut olie (plantaardig als koolzaad, liefst geen olijfolie) waardoor het n hogere temperatuur kan verdragen en minder snel verbrandt. Niet te veel vetten gebruiken omdat je produkt droger is en geneigd is meer vet op te nemen, zodat je meer binnenkrijgt dan nodig.
smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nassi goreng en bami goreng betekend gebakken rijst en gebakken bami, dus deze moet je bakken.
Een beetje olie in een wok goed heet laten worden en gorengen maar.