Hoe maak je zelf hakhoning?

Ik proefde vandeweek op de markt hakhoning. Heerlijk! Vaak verkocht in de smaken anijs, eucalyptus en menthol. Nu hebben wij zelf bijen en dus heerlijke honing. Maar hoe maak je nu zelf hakhoning?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
24.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is hakhoning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Duke Hazard : wat is hakhoning ? Wat zit er in, waar koop je heb en wat kost het ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat wil ik ook wel eens weten: goeie vraag! Vind het heerlijk! Ik zie wel eens zon stalletje staan in Enschede op de markt en vorige week in Almere op de markt. Je ruikt het al vanaf een afstandje en er staat altijd zo n keteltje te roken.
Het zijn groene, gele en witte harde brokjes in de smaken die dukehazard ook noemt.
Meestal in een rond bakje voor 3,50 en 3 bakjes voor 10
Proef het eens als je zo n stalletje ziet op de markt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hakhoning niet hetzelfde als borsthoning dan? Want borsthoning van deze tijd wordt gemaakt van een rest product (afval dus) uit de maiszetmeel industrie. Dus tuis zelf maken word er moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thuis-erg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het ja ; brokken borsthoning, die met honing in elk geval niks te maken hebben.
Amadea
3 jaar geleden
Hakhoning is ook wel bekend onder andere namen als borsthoning en Vogezenbrokken. Het product 'Massee' of 'Jodenvet' is echter een geheel ander product dat niets te maken heeft met hakhoning. Er worden dus twee verschillende maaksels met elkaar verward!

Antwoorden (2)

Hakhoning heeft niets met bijenhoning te doen ,helaas voor jou.
Hakhoning is eigenlijk een afvalprodukt .Men noemt het ook borsthoning of Jodenvet.
Borsthoning is een bijproduct van de productie van mais- en aardappelstroop. Bij de productie van aardappelstroop zette zich op de machine een zoete, witte massa af. Die massa verwijderde men na een paar dagen, als het hard was geworden. Het bleek dat veel mensen de harde witte brokken lekker vonden en zo vond het bijproduct zijn weg naar de snoepwinkels. Tot in de jaren 1970 werd massee onder andere verkocht door snoepfabrikant Ringers.
In de jaren tachtig verdween het snoepgoed wegens een wijziging in het productieproces echter van de Nederlandse markt en dat stemde velen bedroefd.
Maar nu zijn die hardcore fans in de zevende hemel. Het authentieke jodenvet is weer te koop in een snoepwinkeltje in het Brabantse Oirschot, dat het alleenrecht heeft verworven voor de Benelux. Leo Smetsers is eigenaar van het snoepwinkeltje dat alle consternatie veroorzaakt. Hij kreeg in zijn winkel zo vaak de vraag naar jodenvet, dat hij besloot op onderzoek uit te gaan. Via diverse kanalen kwam hij terecht in Roemenië, waar een op jodenvet lijkende reep geproduceerd wordt. En nu dus te koop op diverse markten enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zoals gezegt heb jij het over jodevet en dit is iets heel anders al hakhoning. De meeste drogisterijen zullen jodevet gewoon verkopen en ook de ouderwetse snoepwinkels hebben dit altijd in huis net zoals de stroopsoldaat en de zoethout
De hakhoning is al een eeuwenoud recept. Van oorsprong werd het door monniken gemaakt in een abdij in Frankrijk.
Bij deze abdij hielden de monniken bijen en van de honing werd hakhoning gemaakt en die staat ook bekend als 'Vogezenbrokken'.
In 1847 kwam het recept van de hakhoning in handen van de familie 'van Erp' in België. Door aangetrouwde familie van deze Belgische familie, kwam de hakhoning/Vogezenbrokken in Nederland terecht.

Het recept is nog hetzelfde als eeuwen geleden, dus nog steeds met echte honing.

De ingrediënten bestaan uit;
Honing, stroop en kruiden. (eucalyptus, tijm, anijs of menthol)ook is er een variant met sinaasappel. Het zal dus gekookt, gemengd en uitgegoten worden. Als de plaat is uitgehard, wordt het in brokken gehakt.

Het is natuurlijk een recept dat geheim gehouden wordt en
ook op het worldwide web niet origineel te vinden zijn.
Je zult dus moeten experimenteren en uitproberen. Ik zou er om binding in te krijgen misschien aardappelzetmeel bij gebruiken áls het nodig zou zijn. Maar ik heb zelf geen idee of en hoe het uithardt. Het is een kwestie van 'de stoute schoenen' aantrekken. ( ^0^)

Mijn interesse is in elk geval gewekt en ik ga het zeker eens uitproberen. Als het mislukt heb ik in elk geval een lekker broodsmeerseltje vermoed ik.
amc