Ik zoek een alternatief voor witte wijn om te gebruiken in een gerecht.

We hebben gasten waar ik gamba's voor wil bereiden, alle recepten die wij lekker vinden worden bereid met witte wijn. Nou wil ik dit recept bereiden, maar we hebben een zwangere dame in ons midden en wil om die reden de wijn vervangen door een alternatief. Wie heeft er een goede tip voor me?
Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Het beste antwoord

Een gerecht waarin alcohol houdende vloeistof wordt gebruikt, verliest door de verhitting zijn alcohol. De smaak die achterblijft daar gaat het om. Gebruik dus gerust witte wijn in je recept, alhoewel ik mij afvraag of de wijn een toegevoegde waarde heeft bij gamba's die van zichzelf al uitblinken vanwege de heerlijke smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wat dacht je van Azijn?

Toegevoegd na 48 seconden:
Cocusolie :)
olijfolie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
citroensap, wijn wordt vaak ook gebruikt wegens het zure gehalte dat het vlees malser maakt.
Citroen doet hetzelfde, alleen wat minder van gebruiken denk ik. Alcoholvrije wijn +citroensap kan misschien ook wel
anneliez
13 jaar geleden
Ik zou adviseren om toch witte wijn te gebruiken, maar dan die wijn eerst 'voorbereiden' door het een uurtje of twee heel zachtjes te laten koken. Dan is bijna alle alcohol eruit verdampt, maar je houdt wel de karakteristieke smaak van de wijn.
itsme
13 jaar geleden
Bouillon of druivensap zijn goede alternatieven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Canei (soort wijn) zit vrijwel geen alcohol, bovendien verdampt er nog een deel tijdens verhitting. Lijkt me goed te kunnen.
Een andere mogelijkheid is appeldiksap, sterk verdund. Liefst suikervrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor rode wijn kan dat zijn:
Rode vruchtensap uit een rood-paarse pak van de Lidl en daar witte wijn aan toe te voegen. Je proeft het verschil niet!

Misschien heb je hier ook wel wat aan.

Maak het gerecht anders zonder de wijn of kook de wijn een tijdje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verjus van witte druiven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een witte balsamicoazijn nemen, wie weet wil je straks niet anders! Het is nl. super lekker bij gamba`s.

Wat ook een heel lekker recept is; Verhit wat olijfolie in een wok en doe hier de gamba`s in met versgemalen peper en zout als de olie goed heet is. Als een kant gaar is omdraaien en dan 2 t. uitgeperste knoflook en enkele zongedroogde tomaatjes op olie of gedroogde- geweekt in water. Meebakken tot de gamba`s gaar zijn.
Goed op smaak maken met peper en zout en dan gekookte spaghetti erdoor mengen, evtl ook een scheutje extra virgin olijfolie. Op het laatst wat grofgesneden rucola
erdoor of erop. Aan tafel kan je er nog wat parmezaan over schaven. Een lekkere, lichte maaltijd en zo klaar.
amc
13 jaar geleden
Laat de wijn eerst koken zodat de alcohol eruit is.Maar let op: doe er niet teveel in,want dan proef je de adem van een dronkaard in de morgen, niet appetijtelijk dus.
Zachte olijfolie met een teentje look,een beetje peper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel: vervang de witte wijn door eenzelfde hoeveelheid appelsap.