Wat is allemaal lekker bij aardappels met prei? Voor als je geen sausje in huis hebt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.3K

Het beste antwoord

Maak zeeuwse Preiprol : maak van de aardappels puree, dan de beetgare preiringetjes erdoor, pp 2 hardgekookte eieren in stukjes erdoorheen, beetje citroensap en nootmuskaat en (naar smaak) verse peper erdoor. Erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De ultieme prei maak je aan met een beetje maizena!
Na het koken de prei goed afgieten, en daarna een klein beetje maizena door de prei roeren, terwijl de pan op een laag vuurte staat. Blijven roeren tot de prei gaat binden.
Je kunt nog wat (echte) boter smelten met wat peper en zout, om over de aardappelen te gieten.
Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ovenschotel maken.

De prei en een teentje knoflook fruiten in de pan. Strooi daar wat zout en peper overheen.

Aardappels licht koken en in plakjes snijden. Een ovenschaal invetten en afwisselend vullen met een laagje aardappels en prei. Als bovenste laag de prei laten eindigen. Vervolgens wat geraspte kaas erover strooien.

Voor de binding neem je wat room (of als je dat niet hebt koffiemelk of melk) en een eitje. Kluts dit goed doorelkaar en giet het over de aardappel/preischotel.

In de oven op 200 graden een half uurtje laten garen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tompouce is er lekker bij, vooral als je de aardappels en prei nog een dagje laat liggen, om er morgen met ham, kaas en taartbodem een lekker quiche van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik roerbak de prei en laat hem daarna smoren in de bouillon. Je kunt wat vocht achterhouden om dat vervolgens bij de aardappelen te doen.
Als je wat yoghurt in huis hebt, zou je daar ook een sausje mee kunnen maken. (Yoghurt, beetje olijfolie, knoflook kruiden en wat azijn.) Dit kan ook lekker zijn voor bij de aardappels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een stamppotje maken van de aardappels, met wat boter e/o melk en kruiden, prei in stukjes koken of roerbakken en erbij, en evt. wat in dobbelsteentjes gesneden kaas of ham (of allebei) erbij.

Je kunt ook klassiek koken: gekookte aardappels, gestoofde prei, stukje gebakken witte vis, jus van de vis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo eenvoudig:
snij alles in grove stukken, en stoom alles gaar (koken kan ook), doe het dan in een ovenschaal en maak een cup-a-soup (bijvoorbeeld de smaak prei-creme, eventueel met wat vers geperste knoflook erin) en giet dit erover, beetje peper erover en 10 minuutje onder de hete grill..klaar!
Bijvoorbeeld een fetasalade erbij smaakt heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappelschotel met prei;

Bak wat dobbelsteentjes spek met gesnipperde ui en doe hier de (voorgekookte)in plakjes gesneden aardappel bij. Bak ca. 5 min. Voeg 2 rode paprika`s in blokjes en de gesneden prei toe en laat nog ca. 4 min.meebakken. Lekker is nu een rookworst in plakjes erbij te bakken, maar dit hoeft natuurlijk niet. Zout en peper naar smaak en versgehakte peterselie erover strooien.

Aardappel-prei-ovenschotel;

Verhit olijfolie in een koekenpan en bak hierin de prei al roerend ca. 10 min. Breng op smaak met kerriepoeder en zout en doe de prei in een ingevette ovenschaal. Leg nu de aardappelschijfjes (voorgekookt) erop.
Maak in een pannetje een klontje boter (50 gr)warm, laat het smelten en roer hier 1 eetl. bloem door. Laat op zacht vuur al roerend 1 min. bakken tot het gaat schuimen. Neem de pan van het vuur en roer er geleidelijk 250 ml. melk doorheen. Zet de pan op het vuur en roer tot de saus kookt en indikt. Schenk de saus over de prei en strooi er geraspte belegen kaas en broodkruim of paneermeel over voor het korstje. Zet de schotel even onder de grill tot de kaas gesmolten is of goudbruin.Je kunt er ook in de oven een goudbruin korstje op laten bakken.
amc
13 jaar geleden
karwijzaad meekoken met prei, bij de kruiden in de supermarkt verkrijgbaar, ook bekend als kummel, niet teveel, tussen duim en vingers doseren! het bekende smaakje van de komijnenkaas!!!!! doen!!!