Ik zoek lekkere krokanten groente tips! heeft dringend hulp nodig!!

ik ben een lastpak met eten en dan met name groente. Ik hou vaak niet van de textuur, ik zoek meer iets krokants.. heeft er iemand tips? ik eet namelijk vanaf mn 8ste al geen groentes meer en denk niet dat dat erg gezond is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar ga egt over me nek als ik groente eet -_- dus tja moet ergens beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongekookte wortels? ook lekker knapperig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de groentjes wokt worden ze niet zo zacht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik eet wel rauwe worteltjes en komkommer :P
ik heb ook eigelijk geen idee hoe je lekker groente bakt of kookt aangezien mijn moeder daar nooit egt veel van bakte hehe thanx voor de tips
ow maar ik denk dat ik dan liever gewoon zelf groentes bak ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefrituurde aardappelen!
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd..Hoezo denk je dat het niet erg gezond is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx voor de tips :D op de frietjes na dan hehe
en uh ja krijg niet egt de vitamientjes binnen zo he en leven op vitamine pillen is ook niks maar keb egt zo'n groente fobie ofzo dus dat moet maar is ff over zijn aangezien mn weerstand ook een beetje nergens op slaat

Het beste antwoord

Op de japanse manier:
Tempura:
Maak een papje van bloem en ijswater. Haal daar de groente doorheen en frituur ze in 175 graden olie.
Je kunt daar brocolli, boontjes, asperges, prei, wortel voor gebruiken. Natuurlijk wel wat kleiner gesneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Goed idee! Zit je heerlijk te snacken en krijg je toch allerlei groentes binnen.

Andere antwoorden (8)

gaat het om de smaak of om de structuur?
ja kan groenten stomen of roerbakken tot het de juiste knapperigheids factor heeft.

op google kan je allerlei rauwkost recepten vinden voor voldoende afwisseling en variatie.

ben je een lastpak? dat roepen ze ook van mijn dochter, maar ze heeft problemen met haar mondmotoriek (overgevoelig) waardoor dingen in haar mond 'eng' kunnen voelen dus ze een bepaalde weerstand krijgt.

misschien dat je jezelf hierin kan trainen? van rauw naar knapperig, beetgaar, gaar ...
(het papperige overslaan hoor, daarin is iedereen een lastpak) :O)

succes en eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja t gaat egt om t gevoel en niet om de smaak want die vind ik vaak juist heel lekker. daarom dacht ik ook van, laat ik maar met iets krokants beginnen want ik eet bijvoorbeeld wel rauwe worteltjes maar dan kan k natuurlijk ook niet van leven.. mijn moeder maakt om de zoveel tijd een soort super soep met alles erin maar dan gemalen zodat ik dan de textuur niet voel :P maarja t word is tijd dat ik normaal ga eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@peach
klinkt ook als een mondmotoriek probleempje al dan niet door overgevoeligheid. er zijn oefeningen om dit te veranderen (logopedie)
misschien kan de onderstaande link je wat verder helpen? http://www.logopediegroningen.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=29&Itemid=103
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou het dat zijn? Ik houd niet van fruit omdat ik veel fruit een nare textuur vind hebben, en ik heb geen motoriek probleem.
Meestal vind ik vruchtensap wel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja misschien is dat het wel want ik heb het eigelijk met alles wat ik eet en dus voornamelijk met groente en fruit.. dankje voor de link! ik zal zeker even verder kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@harmonica
je mond kan moeite hebben met de structuur. de smaak kan lekker zijn dus vruchtensap ook. vers fruit is heel anders van structuur dan het sap ervan. :) @peach
helaas kan ik je verder geen tips geven (lijstjes met stickertjes al motivatie, beloning bij het proberen etc. gaan niet werken voor jou) :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja, heksje, dat is precies wat ik zeg ! :) Dacht ik tenminste....of toch niet... uh....
(het is trouwens harmonika, met een k, niet zonder reden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ben niet altijd even wakker.... ekskuus!!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha! Leuk!
Er is een bepaalde sla (wij noemen het thuis hartensla, geen idee wat het nou echt is) en dat is best stevige sla, dus dat is wat krokanter dan die slappe sla.
Doe hier een dressing over heen, en dan heb je een heerlijke krokante groente hap :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je soms veldsla?
Groentes die ik van nature al krokant vind en heerlijk om op te knabbelen zijn wat betreft ze rauw eten: bleekselderij; ijsbergsla; (winter)wortel; rode, gele en oranje paprika; cherry- en snoeptomaatjes.
Wat betreft gekookte groentes wordt het lastiger. Stoven is denk ik dan beter, want dan blijven ze knapperiger. Bijvoorbeeld sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, prei, ui, koolraapjes, en de meeste koolsoorten. Of de groentes rauw stampen door gekookte aardappels, wat goed kan met andijvie, spinazie, en postelein. En van de Chinees vind ik de bamboescheuten het meest krokant. En loempia's natuurlijk. Taugé en champignons kan je lekker knapperig roerbakken. Genoeg mogelijkheden!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@peach880 geen groenten eten is voor mij ongelofelijk, ik doe mijn hele leven juist het tegenovergestelde. Het antwoord van Amadea kan ik dus van harte aanbevelen.
wokken in olijfolie is lekker! kijk voor de variatie eens in vegetarische kookboeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Ga eens eten in een goed vegetarisch restaurant zoals De Waaghals in Amsterdam. Zij hebben naast de gewone kaart ook elke maand een ander land centraal staan. Op die manier ontdek je nieuwe manieren om groenten te bereiden en groenten die je nog niet kent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is erg lekker om een bierbeslag te maken. Neem bloem en bier, meng het tot een stevig beslag en voeg er naar smaak nog zout, peper en waar je nog meer zin in hebt aan toe. Haal er groente (niet te groot, zoals broccoliroosjes of bloemkoolroosjes of champignons) door heen en dan frituren. Kan je nog weer op smaak maken met een lekker knoflooksausje.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak eens wat gegrilde prei met feta, het is heerlijk!

Snij de prei over de lengte doormidden en leg er wat brokken feta op (snijvlak naar boven toe) en doe er een sausje over van wat mosterd, honing en zout en peper. (Je kan varieren naar smaak met de saus, ook lekker met chilisaus of witte- of rodewijnsaus). Zet dit 10 minuten onder de grill tot het begint te kleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik heel lekker vind, is groentes roosteren.

Heel simpel: Je neemt verschillende soorten groentes, bijv. courgette, ui, paprika, aubergine. Snijd ze in grove stukken, gooi op een bakplaat en sprenkel er olijfolie overheen. Eventueel teentjes knoflook ertussen en wat takjes rozemarijn. Ca. 40 minuten in een oven van 200 graden, tussendoor omscheppen en als laatst bestrooien met grof zeezout.

Op dezelfde manier kun je ook allerlei knolgewassen bereiden: wortel, pastinaak, zoete aardappel, venkel, biet. Met knollen is het wel handig om ze even (kort!) voor te koken. Snij ze in patatvorm voor het ultieme snackgevoel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groene asperges, even kontje eraf snijden en kort in de grilpan met wat olie grillen. beetje peper en zout erover. heerlijk! en krokant.

salade met 3 kleuren paprika erdoor en rood uitje in ringetjes.

wortelsalade met dressing (met sinaasappelsap) en rozijntjes

witlofsalade, rauwe witlof klein snijden, zonder harde kern, met fris appeltje erdoor en wat citroensap tegen het verkleuren.