Wat is het recept voor Japanse gebakken rijst zoals bij een Teppanyaki restaurant?

Er zijn veel recepten voor Japanse gebakken rijst, maar vrijwel allemaal komen ze niet verder dan rijst bakken en daar een scheut Japanse sojasaus doorheen doen.

In een teppanyaki restaurant worden tijdens een soort 'show' diverse vloeistoffen door de rijst gedaan en ik vraag me af wat dat is.

Ik vermoed dat er in ieder geval Japanse sojasaus doorheen gaat, misschien rijstwijn (?), maar wat moet er nog meer door om die typische smaak te krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je geen grote teppanyakiplaat hebt, dus neem je een wok. Verhit die op matig vuur en schenk er wat olie in. Intussen kluts je de eieren en doe ze dan in de wok om er roerei van te maken...meng ze grof en zet het vuur uit als het ei nog niet helemaal gaar is en zet het ei apart weg. In dezelfde wok bak je nu de koude gekookte rijst. Maak wel van tevoren de rijstkorrels wat los want ze plakken vaak aan elkaar als ze gekookt zijn en afgekoeld. Heb je veel rijst, bak dan liever in tweeën en doe dit ook als je een kleine wok hebt. De textuur zal anders te plakkerig worden. Maak de wok goed warm met wat olie en als die goed warm is, doe je de rijst erbij. Roerbak en schep de rijst steeds om met een spatel en als de korrels met olie bedekt zijn en mooi los zijn, dan doe je er het ei en fijngesneden prei door. Blijf roerbakken op hoog vuur en doe er een scheut Kikkoman of Japanse sojasaus bij...een scheut vissaus (nuoc mam of nam pla)...een snuf zout...en een scheut sake (rijstwijn) Doe er op het laats nog wat sojasaus bij langs de rand van de wok om nog even de rijst te parfumeren met de gekaramelliseerde saus. Japanners gebruiken nooit erg veel andere smaken dan sojasaus, vissaus, rijstwijn en alleen wat zout en/of peper erbij als smaakmakers. Sommige restaurants voegen nog wel eens ve-tsin toe om de smaak te versterken. Hoeveelheden kan ik moeilijk aangeven omdat ik altijd op gevoel kook en steeds proef of er genoeg inzit. Ga uit van 5 eieren en 4 kommetjes gekookte rijst, 1 preistangetje en 2 x 2 lepels olie. Inplaats van een scheut denk je dan aan 1 volle eetlepel. Je kunt er uiteraard ook ipv alleen prei ook kleingesneden blokjes wortel, ui en/of doperwtjes door wokken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100