Nieuwe aardappelen kan je best in tweemaal kopen omdat er veel solanine(giftige stof)in deze aardappelen zit.Bv.eerst een eerste keer een vijftal minuten goed laten doorkoken,dan het kookwater afgieten en daarna verder afkoken met vers water.

Toegevoegd na 30 seconden:
kopen=koken
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer weinig mensen doen dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog nooit gehoord/gedaan!
fremar
11 jaar geleden
Had dit vroeger zo van mijn moeder geleerd...zie nu ook in dit artikel dat de tijden veranderd zijn...
fremar
11 jaar geleden
ja,dit zou kunnen helpen,daarom deed mijn moeder het vroeger al.

Andere antwoorden (6)

In een pan of snelkookpan met water.
Zonodig wat zout toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst met een borsteltje alle aarderesten er af poetsen, wassen, en dan in de schil koken. Het duurt dan langer eer ze gaar zijn, maar ze smaken veel lekkerder! Je prikt dan een vork in de gare aardappel en kan de velletjes er zo aftrekken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eventueel kan je op je bord er wat zout aan toevoegen, maar dat is op zich niet nodig.
Amadea
11 jaar geleden
nieuwe aardappelen zijn heerlijk, ze smaken veel beter dan wat we de hele winter op ons bord kregen!

als je nieuwe aardappelen gekocht hebt, dan zie je dat de schil niet een geheel vormt, maar eigenlijk lijken het velletjes die los zitten, nou deze kun je onder de lopende kraan als je de aardappelen schoonmaakt er vanaf krijgen, niet schillen! dus, want het beste, de vitamines, zit onder de schil...

was de aardappelen, snijdt ze in kleinere stukken en met niet te veel water (net niet onder) en een beetje zout zet je ze op het vuur, laat aan de kook komen en met 15 minuutjes moeten ze wel gaar zijn, af en toe prikken dan houd je het in de gaten !

eet smakelijk !

Toegevoegd na 2 minuten:
onder de lopende kraan... met het groenteborsteltje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ze gewoon eerst schillen en dan heel goed wassen. Vervolgens koken en eventueel naar smaak nog wat zout toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe aardappels zijn het lekkerst in de schil.

aardappelen die in de schil gekookt of gestoomd worden verliezen minder vitaminen, mineralen en smaak. Je proeft het verschil met gekookte, geschilde aardappelen.
De schil is ook eetbaar op voorwaarde dat ze grondig gewassen is.
Grondig borstelen onder stromend water om alle restjes aarde te verwijderen is het beste.
Laat ze niet lang in water staan, dat is zonde.
Wil je ze daarna zonder schil eten, dan pellen ze het gemakkelijkst als ze eerst onder koud stromend water worden opgeschrikt.
Je kunt ze natuurlijk ook gewoon schillen en koken of stomen zoals je gewend bent.

Breng een kleine hoeveelheid water aan de kook en doe de aardappels in het kokende water. Zo beperk je de vitaminen- en mineralenuitloop in het kookwater. Zodra het weer kookt, zet je het vuur lager en de deksel op de pan. Kook ze tot ze gaar zijn, dit moet je af en toe even doen door te prikken want het ene ras is eerder gaar dan het andere.
Aardappelen worden sneller gaar (als je geen grote hoeveelheid hebt) in een afgedekte schaal in een bodempje water in de magnetron. wel dien je de piepertjes een paar keer in te prikken zodat ze niet ontploffen.
Gebruik geen kookvocht van aardappelen omdat het een geringe hoeveelheid solanine kan bevatten. Daarom ook altijd groene plekjes verwijderen. De groenkleuring ontstaat meestal bij het bewaren in teveel licht.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik kook ze dus wel in gezouten water, dat was ik vergeten te vermelden. Het lekkerst vind ik om ze dan te eten met een klont boter die ik over de warme aardappels laat smelten.
Ook aan te raden want het is juist bij nieuwe aardappels zo lekker; Koken in gezouten water, zo'n 12 min. tot ze bijna gaar zijn. Leg ze dan (met schil) op een ingevette bakplaat en prak ze lichtjes, de vorm moet wel behouden blijven. Schenk er wat olijfolie over en meng er wat fetablokjes, citroenrasp en -sap door. Zet het blik dan in de voorverwarmde oven van 190 graden C.en bak ze een klein half uurtje tot de randjes goudbruin en knapperig worden.
amc
11 jaar geleden
Nieuwe aardappels bereiden:

Borstel nieuwe aardappelen met een dunne schil schoon onder de koude kraan.

Snijd de aardappelen naar keuze:

Voor aardappelpartjes: In gelijke stukken (bijvoorbeeld aardappelen zo groot als een ei in 6 stukken, kleinere in vieren of tweeën) .

Voor schijfjes: In even dikke plakken (circa 1/2 - 3/4 centimeter dik).

Was de aardappelen.

Doe de aardappelen in een kookpan en giet er water bij tot ze net onder staan (niet minder water, want dan worden de aardappelen niet tegelijk gaar en koken de onderste tot pap voordat de bovenste gaar zijn).

Strooi zout over de aardappelen en kook ze gaar met een deksel op de pan. De kooktijd is - afhankelijk van de soort aardappelen en de grootte van de stukken - circa 5 - 12 minuten.

Controleer na 5 minuten koken de aardappelen regelmatig even. Prik er met de punt van een aardappelmesje in, als dat makkelijk gaat zijn ze gaar. Bij twijfel even proeven!

Tip: Let goed op en laat de aardappelen niet te gaar worden, want dan ze koken kapot (en zijn dan alleen nog goed voor: aardappelpuree).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dekooktips.com/2-recepten/aard-gebakken.htm