wat is een basisbereiding van gamba's?

Ik heb gamba's uit de diepvries gekregen, maar ik heb ze nog nooit eerder bereid.
Wat is nu een basisbereiding?
En pel je ze voor dat je ze bereid, of na die tijd?
EN hoe pel je ze,want heb wel eens iets gehoord over een darmkanaaltje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.1K

Het beste antwoord

ik koop meestal de gamba's waar de kop al af is, die leg ik in een laagje vissaus uit een flesje van improba, met wat geraspte knoflook, half uur minimaal laten marineren en dan in olie bakken. Pas na het bakken haal je het schilletje weg. jouw gamba's even onder kokend water houden dan laat de schil los. je kan ze dan pellen en marineren. haal ze door een papje van bloem met melk en bak ze in ruim olie. ook in filodeeg en dan frituren is erg lekker. mijn visboer heeft een speciale gambamarinade, misschien kun jij die ook vinden, gr selma en eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gewoon koken,iets van 10 minuten (bakken kan ook) pellen doe je door het staartje er gewoon eraf te trekken,en de viezigheid weg halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken? Hè bah, waarom zou je zoiets lekkers zo stuk maken?
Eerst pellen, aan staartje vasthouden en het vlees eruittrekken, gaat makkelijk, vervolgens even kijken of het darmkanaal er nog inzit, indien nodig verwijderen (zwart draadje over de rug), vervolgens in olijfolie (met knoflook) bakken tot ze roze worden, wel erbij blijven, gaat heel snel. En dan smullen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft het darmkanaal, dat is er vaak al uitgehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ca. 8 min. koken en eventueel afbakken met wat kokosmelk, gember en een uitje.

Toegevoegd na 48 seconden:
Sorry vergeten, eerst pellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst ontdooien. Dat kan je het beste doen door ze 24 uur van tevoren in de ijskast te leggen. Dan op keukenpapier leggen, zodat ze zo droog mogelijk worden. Dan besmeren met olijfolie en zout erover strooien. Grilplaat (of koekenpan met dikke bodem) heet laten worden en ze grillen totdat ze mooi rood kleuren. Hoe lang? Dat ligt een beetje aan het formaat van de gamba's. Als ik gamba's van pakweg 6, 6 cm. lang heb dan is zo'n 2 minuten per kant voldoende. Serveren met een schijfje citroen en vers stokbrood met olijfolie en tomaat. Lekker met je vingers pellen aan tafel. Zet wel een bakje lauw water met een schijfje citroen bij iedr bordje, zodat men af en toe de vieze vingers kan schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gamba's laten ontdooien in de ijskast. Uit laten lekken op keukenpapier. Olie verhitten in een koekenpan, de gamba's er met 6 of 7 tegelijk in bakken, om en om in 5 minuten zijn ze klaar (ze zijn dan roze). Dan in de olie gesnipperde knoflook (niet bruin laten worden!) en flink wat peterselie en als je er van houdt gesnipperde rode pepers.
Stokbrood erbij en smullen maar.

Toegevoegd na 2 uur:
ik bedoel niet dat je de knoflook in olie moet snipperen, maar snijden en dan in de hete olie :)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
deze vind ik het allerlekkerst, ik bak alleen die knoflook gelijk mee (in grote hoeveelheden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ja, veel veel knoflook, mmm
Je gamba's marineren 24 uur in:
1 a 2 bollen knoflook, chili saus sweet en hot,olie, zout, peper, gesnipperde ui, scheutje azijn.
2 dagen in laten trekken.
Dan gamba's bakken, stokbrood erbij en smullen maar...

Toegevoegd na 41 seconden:
Eerst ontdooien uiteraard....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontdooi ze in de koelkast en kijk dan op deze link hoe je ze schoonmaakt;
http://www.zie.nl/video/ingezonden/Gambas-schoonmaken/m1fzl66fhrkb

Wil je weten hoe je ze bereidt, kijk dan hier;
http://www.wezooz.nl/video/gamba-s-bakken-scampi-langoustine-zoetwatergarnaal

Toegevoegd na 37 minuten:
En een heerlijk recept dat ik zelf vaak maak, het is wel in het Engels maar de ingrediënten zijn (als je het engels niet zo machtig bent); tomaten, ui, knoflook, peterselie, gamba's en room.
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.5min.com/Video/Cocina-Latina---Garlic-Prawns-1227
amc
13 jaar geleden
Ik werk in een restaurant.
Als je gamba's hebt die ongepeld zijn moet je het serveren in ruime (dikkere) saus. Tijdens het bakken blijft de smaak aan de schil zitten en niet aan de gamba zelf.

Bereiden : in een koekenpan met olie en knoflook tot ze roze zijn. Daarna doe ik er een basis in van mijn tomaten saus ( deze bestaat uit een blik gepelde tomaten en Italiaanse kruiden)

daar doe ik kookroom bij dan heb je en mooi zacht sausje.

serveer het op een mooi diep bord met een bakje lauw water en een schijfje citroen er in .

Toegevoegd na 56 seconden:
Zonder schil staat hierboven een prima recept bij van esme.

Ohja ,, om het ontdooi proces te versnellen doe ik het in een bak met koud stromen water leggen binnen enkele minuten is het ontdooit. daarna droog deppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt eens kijken op www.wezooz.be daar staan vast gerechten hierover op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het darmkanaal kan je het beste verwijderen door de gamba (gepeld) tussen twee vingers te houden, er vervolgens lichtjes in knijpen en met een scherp mesje een snede te maken over de rug van de gamba. Meestal zie je hem zitten dus kan je mooi over het lijntje snijden. Je kan het darmkanaal vervolgens erg makkelijk verwijderen!