kan ik mij uitleggen hoe ik stap voor stap een vannile kwarktaart maak (ook de bodem)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (4)

Ingrediënten voor 8 personen

9 blaadjes gelatine (18 g)
200 g bastognekoeken, fijn verkruimeld
4 eetl. kersenjam
sap en rasp van 1 citroen
450 g vanillekwark (Melkan)
200 g witte basterdsuiker
250 ml slagroom stijfgeklopt
500 g kersen
poedersuiker

Hulpmiddelen

Springvorm 24 cm, ingevet

Voorbereiding

Laat de gelatine weken in ruim koud water. Meng het koekkruim met de jam. Druk dit mengsel uit op de bodem van de vorm tot een gelijkmatig geheel.

Bereidingswijze

Verwarm het citroensap zonder te koken. Knijp de gelatine uit en los deze op in het warme citroensap. Laat dit iets afkoelen tot het lobbig wordt. Meng de kwark met de citroenrasp en de suiker. Roer het gelatinemengsel door de kwark en spatel de slagroom erdoor. Schep het kwarkmengsel in de vorm op de koekbodem en strijk de bovenkant glad met de achterkant van een vochtige lepel. Zet de taart minimaal 2 uur in de koelkast om op te stijven. Verwijder de rand van de vorm.

Serveertips

Garneer de bovenkant met kersen. Zet de taart bestrooid met poedersuiker op een schaal.

Hoop dat het zo diudelijk genoeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gewoon een doos koopt van dr oetker kwarktaart, staat precies op de doos hoe en wat, deze is heel gemakkelijk te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er toevallig gisteren een gemaakt, omdat ik aardbeien op moest maken, inmiddels is hij al weer op
en je kunt hem natuurlijk ook zonder vruchten maken, maar mét- is wel erg lekker!

Eerst ga je voorbereiden;

Doe in een keukenmachine 1 pak bastognekoeken in stukken gebroken en vermaal deze tot kruimels.
Smelt in een pannetje een stuk (ca. 50 gr.) boter en roer de koekkruimels hierdoor heen. Je kunt ook speculaasjes of vanillebiscuitjes nemen hoor.
Leg de bodem van een springvorm onder een vel bakpapier en klem de ring er dan omheen, zodat de bodem van de springvorm met bakpapier bedekt is. Knip de rand die eruit steekt aan de buitenkant af.
Vul hier nu de kruimels in en stamp ze vast met de voet van een wijnglas, dit gaat het makkelijkst.
Zet even apart.

Als je er vruchten door zilt mengen, doe dan stukken aardbei in een kom en bestrooi met suiker en vanillesuiker.
Laat dit ook even intrekken.

Klop dan 1 beker slagroom stijf en week intussen 8 blaadjes gelatine in wat koud water.
Doe in een steelpannetje een beetje citroensap ( 1 citroen of limoen)en verwarm dat. Haal van het vuur en doe hier de uitgeknepen gelatine blaadjes door. Even roeren met een garde tot het opgelost is.

Doe nu 1 beker vanillekwark (500 gr) in een grote kom en meng hier de citroensap/gelatine door, schep er de aardbeien en slagroom door ( niet roeren maar spatelen om de lucht in de slagroom te houden)
Vul nu de massa in de springvorm, strijk hem glad en zet zo'n 2 uur in de koelkast.
Je kunt dan enkele aardbeiparten/helften als een bergje in het middebn zetten en van een zakje taartgelei in wat warm water een geleisausje maken die je, wanneer het niet zo erg warm meer is, over de aardbeien schept met een lepel. Garneer met enkele kleine blaadje munt en hij ziet er niet alleen mooi uit, maar smaakt ook lekker fris.

Ik heb ook nog een lekkere voor vanille kwarktaart in de stijl van ; vanille-cheesecake, maar die wordt in de oven gebakken. Als je die bedoelt, moet je maar even mailen, want daar heb ik geen tekens meer voor.

Toegevoegd na 4 minuten:
Indien je hem ook versiert met aardbeien, moet je die na 1 uur koelen erop zetten en dan alles nog 1 uur koelen om goed op te stijven. Let wel; hij moet minstens 2 uur in totaal koelen, meer mag natuurlijk ook.
amc
12 jaar geleden
'Makkelijke Vanille-Kwarktaart met Kersencompote'

Ingrediënten:
150 gram boter, gesmolten, plus wat extra
250 gram biscuitjes, fijngestampt
115 gram suiker
4 el maïzena
900 gram volvette roomkaas, op kamertemperatuur
2 grote biologische of scharreleieren
1,15 dl slagroom
1 vanillestokje gesplitst, het merg eruit geschraapt
(of een halve theelepel vanille-extract)
1 citroen, de geraspte schil
1 sinaasappel, de geraspte schil

K e r s e n c o m p o t e :
400 gram ontpitte kersen
3 volle eetlepels suiker
desgewenst: een scheutje port of whisky
poedersuiker

Bereiden:

Verwarm de oven voor op 180 graden of stand 4 en vet de bodem en zijkanten van een springvorm met een doorsnede van 24 cm in met boter. Meng de koekkruimels en boter in een kom, druk het mengsel in een laag op de bodem van de taartvorm en bak het 10 minuten. Haal de bodem uit de oven en laat het afkoelen.

Verhoog de oventemperatuur tot 200 graden of stand 6. Meng de suiker en de maïzena in een kom. Doe de roomkaas erbij en klop het mengsel - liefst met een elektrische handmixer, maar anders met een houten lepel - tot een romige massa. Klop er een voor een de eieren door. Giet er vervolgens nog steeds kloppend geleidelijk de room bij, klop tot het mengsel glad is en roer er het vanillemerg of -extract, en de citroen- en sinaasappelschil door.

Schep het mengsel op de taartbodem en schud de vorm even, zodat het oppervlak min of meer vlak is. Zet de kwarktaart in het midden van de oven en bak hem 45 minuten, tot de bovenkant mooi goudbruin is en de vulling aan de randen goed gestold. (Een stuk folie op de taart zorgt ervoor dat hij niet te snel bruin wordt). Laat de taart bij kamertemperatuur afkoelen en serveer hem na 2 of 3 uur, of zet hem, als je een iets stijvere taart wilt hebben, in de koelkast en serveer hem lekker koud.

Doe vlak voor het serveren de kersen in een pan, strooi de suiker erover en giet er een scheutje water bij. Zet de pan op matig tot laag vuur en laat de kersen 10 minuten zachtjes pruttelen. Als je wat port of whisky in huis hebt kun je dat er nu bij schenken. Wanneer de compote iets te veel ingekookt is en een beetje dik is geworden, giet er dan gewoon een scheutje water bij om hem te verdunnen. Zet de compote van het vuur, laat hem iets afkoelen en schep hem op de kwarktaart. Bestuif de taart ten slotte met wat poedersuiker.