Met welke ingredienten maak je een gezonde pastasaus?

Met gezond bedoel ik: niet te vet (althans weinig verzadigde vetten)

Heeft iemand een recept voor een gezonde pastasaus?

13 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Ik maak altijd een pan bolognese saus en vries het in porties in. Zo heb je altijd pastasaus bij de hand.

Voor een eenmalig portie heb je ongeveer nodig:

- half pakje spekblokjes
- 1 winterpeen
- 1 ui
- 2 tenen knoflook
- 2 stengels bleekselderij
- 300 gram (mager) rundergehakt (optioneel)
- 150 ml witte wijn
- 500 gram gepelde tomaten
- 1 blokje runderbouillon (indien vegetarisch, dan een kruidenbouillon)
- peper
- zout
- olijfolie
- oregano
- 400 gram pasta

Snipper de ui en snijd de wortel en de bleekselderij in kleine stukjes. Haal de knoflooktenen door de knoflookpers.

Verhit een laagje olijfolie in een grote braadpan of diepe kookpan. Zodra de olie heet is, voeg er de fijngesneden groente aan toe samen met de spekblokjes. Bak alles ongeveer 10 minuten, zodat de groenten zacht worden.

Voeg het gehakt toe en bak het geheel nog eens tien minuten op zacht vuur, totdat het vlees gaar is. Rul het gehakt door regelmatig met een houten lepel te roeren. Breng alles op smaak met wat peper en zout en kruiden. Giet de witte wijn er bij. Laat alles rustig koken op laag vuur tot het vocht is ingedampt.

Snijd de tomaten in stukjes en doe ze erbij in de pan. Giet zo’n 250 ml water er bij en het bouillonblokje. Eventueel een klein beetje suiker tegen de zurige smaak.

Laat alles ongeveer 1,5 uur heel zachtjes pruttelen. Regelmatig roeren zodat het niet verbrandt. Als laatste kun je er nog verse basilicum en eventueel een pakje room doorheen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

fruit ansjovis (in stukjes geknipt, in olie uit het blikje) met knoflook naar smaak.
doe hier tomatenblokjes bij, met vocht en al.
de saus lekker lang laten pruttelen, af en toe zo nodig wat water toevoegen.
je hebt nu een heerlijke pittige basissaus, die je kan opleuken met wat je maar wil.
13 jaar geleden
Knor pikante tomatensous uit zo' n nat pakje saus (Dus NIET de poeders)

Uitje fruiten, knoflook erdoor. Broccoli snijden. Tomatensaus erbij. Beetje thijm en een klein scheutje rode wijn. 10 minten laten sudderen. En eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mager rundergehakt (kun je weglaten eventueel), pakje gezeefde tomaten, lekkere pastagroenten (bijv. prei, champignons, tomaat, ui, courgette), teentje uitgeperste knoflook en lekker wat gedroogde italiaanse kruiden, wat zout, peper en een klein snufje suiker.

Voila, een heerlijke pastasaus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem aan dat je weet dat je het vlees en de groenten en knoflook eerst moet bakken en dan de gezeefde tomaten en kruiden erbij..(-; Even 10 minuutjes laten pruttelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pasta tomatensaus zou dat wat voor je zijn? Klik de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd een blikje tomatenblokjes van de Aldi (pommodoro) en een portie verse paprika's (die ik in de zomer bij grote getale koop en in porties invries), een snipperde grote uit, bleekselderij en een teentje knoflook.
Verder 300 gram mager gehakt met een half pakje spekblokjes en klaar is de saus, met heel veel verse groenten dus. Niet vet, wel heel lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak die altijd anders.
Misschien eens niet-vet-toch-bourgondisch vandaag.
Hier gaan we:
Ingrediënten
1 getrimde wortel
1 grote rode geschilde ajuin
4 stengels bleekselder
4 -5 jeneverbessen
klein beetje kruidnoot
2 teentjes look
4-5 groene peperkorrels
een portie paddenstoelen uit het bos (of c
soeplepel olijfolie (extra vierge)
300 gram gemengd gehakt
Zout en peper naar smaak
Halve liter droge witte wijn.
Soeplepel runderbouillon of soyasaus
beetje salie , thijm en rozemarijn
laurierblaadje
fijngehakte basilicum (mag wat meer zijn)
twee verse tomaten
een eetlepel ranzige boter of zure room
( eetlepel verse fijngesneden weedblaadjes voor de fijnproever) (of peterselie)
1fijngehakte paprika
100 gram ricotta
( geplette pijnboom pitten)
Meer heb ik niet in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak altijd een vegetarische tomatensaus, die wel een paar uurtjes op moet staan om de smaken lekker uit te laten komen:
Fruit in weinig olijfolie een ui en een geperst teentje knoflook glanzend en iets bruin, dan doe ik er een fijngesneden wortel en een steel bleekselderij en wat peper bij, even meebakken en dan doe ik er een half glas rode wijn bij. Even op doorstoven en dan een paprika in blokjes erbij, en dan net zo lang bakken tot het vocht weg is. Dan doe ik er ongeveer 5 tot 8 grote tomaten in blokjes bij (of een blik), en nog een half glas rode wijn en een flinke eetlepel provencaalse kruiden en het vuur gaat zacht. Even een half uur laten stoven. In feite is de saus nu klaar, maar nog beter is om de pan van het vuur te nemen en alles een paar uurtjes in laten trekken.
Na een paar uurtjes warm je alles weer door, en kan je (op zacht vuur) nog bijvoorbeeld champignons toevoegen, of artisjokken om nog even een kwartiertje mee te stoven. Als je aan het einde nog een teentje knoflook toevoegt geef je de saus wat meer pit, en als je van scherpe saus houdt kan je nog wat schijfjes spaanse peper toevoegen (die smaken zo heerlijk vurig als ze niet helemaal gaar zijn). Klaar is de saus!
Wil je er toch vlees bij, dan kan je er nog mini-gehaktballetjes extra overheen serveren, de smaak van het gehakt komt mooi uit als deze niet in het geheel is opgelost.
Wat een lang verhaal! Maar ik geloof dat ik morgen deze saus ga maken :-) en lekker met verse pasta en een feta-salade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe verser hoe beter!

Je neemt een stuk of vier overrijpe tomaten, koken vel eraf, met mixer fijn maken.

Verse basilicum, naar gelang knoflook, oregano zout en peper.

250 gram vers rundgehakt, rullen in 2 eetlepels olijfolie

Gehakt plus kruiden in de tomatensaus toevoegen, en je hebt een heerlijk vers sausje voor pasta.