Uit welk land komt het Foie gras (eendenlever) recept?

Toegevoegd na 6 minuten:
k'bedoel ganzenlever

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

De oorsprong ligt in het oude Egypte. Men ontdekte er dat wilde ganzen zichzelf volproppen alvorens hun lange trektochten aan te vatten. Egyptenaren vonden het vette vlees en de vette organen van de volgepropte, wilde ganzen beter smaken. Daarom probeerden ze hetzelfde effect te bekomen bij ganzen in gevangenschap. Zo ontstond de dwangvoedermethode.

Vandaag is de productie van foie gras vooral een Franse aangelegenheid. De Fransen produceren en consumeren 90% van alle foie gras. Jaarlijks worden in Frankrijk ongeveer 24 miljoen eenden en ganzen gedood voor hun foie gras!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij zijn het ganzenlevers, en het recept komt uit Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oorspronkelijk uit egypte maar daarna denk ik noorwegen ofzo daar komen ook veel ganzen vandaan die dan in de winter veblijven in nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hebt over foie gras, praat je over vette lever. Dit kan zowel de lever van de gans zijn, als die van de eend.

Foie gras kan op verschillende manieren worden bereid. Zo is er de pure lever, die kan rauw gegeten worden, gekookt, gebakken, of verwerkt in een terrine/pâté/mousse. Hét recept voor foie gras bestaat dus niet.

Waar die verschillende recepten vandaan komen is wel te achterhalen. Zoals je uit de naam kunt opmaken, hebben wij het overgenomen uit de franse keuken. Die keuken is ontstaan rond de tijd van Lodewijk de 14e. Deze man stond bekend om zijn enorme eetlust, en liet daarom gespecialiseerde koks over komen. Lodewijk de 14e was dus de uitvinder van de huidige "personal chef".
Zijn chefkok verzamelde gerechten vanuit heel europa, maar ook ver daarbuiten, en bundelde deze recepten in één boek. Dit wordt door velen gezien als de basis van de huidige "franse" keuken.
Zo kun je stellen dat wij foie gras hebben geïmporteerd uit de franse keuken, maar er een internationale basis aan ten grondslag ligt.

Overigens is de franse keuken op dit moment onderverdeeld in verschillende keukens, waarvan de provencaalse de bekendste is (Zuid-Oost Frankrijk). Het traditionele ganzenlever-gebied is Zuid-West frankrijk.

Ook in Italië, Zwitserland, Oostenrijk en Hongarije zijn gebieden waar van oudsher ganzenlever als traditioneel gerecht wordt gezien.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergeten te melden: Ontstaan in egypte inderdaad, en vanaf daar waarschijnlijk de oversteek naar Europa gemaakt, logische route: Van Egypte naar Italië, van daaruit naar Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk, om uiteindelijk aan te komen in Versaille, waar Lodewijk XIV het product opnam in de franse keuken.