Kun je sperziebonen rauw eten

Word je ziek als je sperziebonen rauw eet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
33K

Antwoorden (9)

Ja, daar kan je ziek van worden als je met vele maten per keer eet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, alleen vind niet iedereen dat lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sperziebonen zijn niet geschikt om rauw te eten. In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen.

Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.

Het bekendst zijn de lectines van plantaardige oorsprong, bijvoorbeeld het phytohemagglutinine uit rauwe bonen, welke door koken vernietigd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel er landen zijn waar het wel gebeurt, moet het niet: sperziebonen rauw eten. In peulvruchten en rauwe bonen zit namelijk faseoline. Dit is een giftige stof. Het kookproces maakt dat de faseoline verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is kans om ziek te worden, maar wat wel zeker is is dat je er buikpijn van krijgt

Toegevoegd na 1 minuut:
er is kans om er van ziek te worden, maar wat wel zeker is is dat je er buikpijn van krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sperziebonen niet rauw eten
Hoewel er landen zijn waar het wel gebeurt, moet het niet: sperziebonen rauw eten. In peulvruchten en rauwe bonen zit namelijk faseoline. Dit is een giftige stof. Het kookproces maakt dat de faseoline verdwijnt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan alleen als je de sperzie bonen hebt gewassen en niet besmet zijn met giftige stoffen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rauw eten van sperziebonen gebeurt wel in sommige landen, maar toch kun je het beter niet doen. Rauwe sperziebonen bevatten de giftige stof faseoline. Normaal gesproken, zou die stof verdwijnen als je de sperziebonen kookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dat stond er al twee keer, als je een beetje het verhaal van de anderen gelezen had.