Hoe gebruik je de kleine plastic eierkoker van Blokker?

Ik heb deze van iemand gekregen maar weet niet hoe je hem moet gebruiken. Zie foto.
Heel simpel, van plastic en voor slechts 1 ei.

Er zijn natuurlijk meerdere eierkokers te koop, maar ik weet niet of het gebruik hetzelfde is? En ik las dat je eerst het beste ("het beste", dus niet noodzakelijk?) een gaatje in het ei kan prikken en er schijnen speciale prikkers voor te zijn. Als je die niet hebt, iemand een tip waarmee dit óók goed lukt? En ik hou alleen van echt hardgekookte eieren (liever te hard dan te zacht,yakkie), hoelang moet hij dan in de magnetron op zeg maar 1000 Watt?

Grtz Sonaya

Toegevoegd na 29 minuten:
Wat betreft de prikker: misschien is het iets speciaals ofzo omdat de schaal anders breekt? Daarom vraag ik het, kan natuurlijk zelf ook aardig wat scherpe voorwerpen verzinnen :)

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor alle reacties. Bij de ene koker moet je het ei in de schaal laten, bij de andere niet. Blijkbaar toch verschil tussen eierkokers of kan het gewoon beide? Weet het nog steeds niet, even uitproberen maar :)

Toegevoegd na 3 dagen:
Edit: ik heb er net een geklutst ei in gedaan en 70 sec in de magnetron (ik hou niet van zachte eieren). Het is goed gaar maar vind het er maar ranzig uitzien. Net gegeten en smaakte prima. Tóch nog steeds benieuwd of het ei ook in zijn geheel erin kan.

Picture for question
11 jaar geleden
in: Koken
25.7K

Antwoorden (7)

Gewoon proberen lijkt mij. Ei eerst 2 min zonder gaatje. Kijken wat het resultaat is... Kan weinig aan misgaan behalve een ontploft ei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gaatje prikken met een punaise.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Dacht dat het veel dunner moest zijn,of iets speciaals ofzo omdat de schaal anders breekt? Daarom vraag ik het, kan zelf ook aardig wat scherpe voorwerpen verzinnen, hh.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder doet het al jaren met een punaise dus ik neem aan dat als dat niet werkte, ze het niet al zolang deed haha.
Sonaya
11 jaar geleden
Even een punaise zoeken... :)
Alles wat je moet doen is het ei in deze schattige eierkoker zetten, een beetje water erbij doen, de bovenkant erop draaien en hem in de magnetron zetten. Wacht een paar minuutjes en ping! Daar is jouw perfect gekookte ei zonder barsten en precies naar wens.

Andere tiepje, maar zelfde idee:

http://www.megagadgets.nl/microwave-boiley.html

Neem er rustig de tijd voor, wanneer u dit ontbijt-ei voor de eerste keer
gebruikt, zodat u op uw gemak de ideale kooktijd voor uw magnetron kunt
bepalen.

Gebruiksaanwijzing van weer een andere:
[[[[ HP (HaushaltProdukte) GMBH D-56410]]]
Montabaur
1. Het kunststof-ondergedeelte tot de aanduiding met water vullen. Dit is
*dringend* noodzakelijk!
2. Plaats het aluminium-inzetstuk.
3. Plaats het ei met de punt naar beneden *u hoeft er niet in te prikken!)
4. Plaats de kap er zó op dat hij op het ondergedeelte rust. Wanneer het ei
te groot is dient u het a.u.b. om te ruilen voor een kleiner exemplaar
5. Plaats het geheel in de *koude* magnetron op de *koude* ondergrond.
6. Kies het middelste vermogen van de magnetron (ca. 350 tot maximaal 500
Watt)
7. Bij een magnetron -vermogen van 400 Watt gelden de volgende kooktijden:
ca. 7 minuten voor een zacht gekookt ei
ca. 10 minuten voor een hard gekookt ei
De precieze kooktijd voor uw magnetron dient u a.u.b. zelf te bepalen.
8. Wanneer u meer dan één HP-ontbijt-ei bezit, kunt u ook verschillende
keren tegelijkertijd koken. Stel de magnetron in zoals bij één ei en verleng
de kooktijd met ongeveer 1 minuut per ei.
Voorbeeld: Wanneer 1 ei 7 minuten duurt, duren 2 eieren 8 minuten enz.
9. Voor het reinigen van het ontbijt-ei van HP neemt u a.u.b. een
afwasmiddel-oplossing. Gebruik geen scherpe of krassende voorwerpen of
schoonmaakmiddelen.

http://www.veit.nl/139368-eierkoker-voor-in-de-magnetron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het idee dat dit niet hetzelfde product is als op de foto van de vraagsteller staat.
Sonaya
11 jaar geleden
Klopt. Bij elke eierkoker staat ook wat anders, vandaar mijn vraag waarin ik specifiek vermeld dat het om die van Blokker gaat,met bijbehorende foto. Kan het natuurlijk ook gewoon uitproberen, maar als het mislukt: zonde van mijn ei en Goeievraag.nl bestaat natuurlijk niet voor niets :) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de boily werkt WEL met een heel ei, maar die is sluit dan ook vee malen beter af. Ook daar moet je het ei wel inprikken trouwens. Het is een heel ander en vee duuder apparaatje.
Die van Blokker is gewoon een plastic, eivormig bakje waarin je het ei zonder schaal kookt zonder dat het uitdroogt, en dat je toch uit iets eivormigs kan eten.
Je hebt me even goed aan het werk gezet.

Vroeger, 20 jaar geleden ongeveer ;), hadden we ook zon ding thuis. DAt was van tupperware en zag er precies hetzelfde uit, alleen wit.

Denk je dat ik dat makkelijk terug kan vinden op google, nee hoor, ik zag hem nergens.
Maar wel van een ander merk. En dat is net zo'n gekleurde als op jouw foto.

Ik herinnerde me dat je het ei er rauw in moet doen, zonder eierschaal. Dan de deksel er goed op en een half minuutje in de magnetron. In de bron die ik vond staat het precies uitgelegd. In dit voorbeeld lieten ze het "oog" heel. Wij klutsten het altijd. Vond dat heel lekker, vooral met wat lekkere kruiden er in.
(Doe je er na bereiding een beetje bieslook in en een beetje mayonaise en je hebt een heerlijke eiersalade!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Wat een idee,van die salade :). Vond op google en hier op GV ook allerlei kookmogelijkheden, zoals ei klutsen in een beker, in de magnetron en je hebt een gekookt ei in de vorm van de beker, maar wil toch liever een gewoon gekookt ei en dit graag eens proberen in de gekregen eierkoker :). Ben benieuwd.
Sonaya
11 jaar geleden
O ik zie dat het een Micro Egg genoemd wordt en dat ze het ei er los,dus zonder schaal, in doen. Kan ik óók even proberen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn weten kan dit bakje alleen gebruikt worden met eieren zonder schaal. Ivm ontploffing.
Ik heb ook zo'n plastic eierkoker van Blokker.

Hier heb je een schema van hoelang het in de magnetron moet.

500 w. op 55 sec.
600 w. op 45 sec.
700 w. op 35 sec.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Is dat niet alleen voor gepocheerde eieren, dus zonder schil? Lijkt me zo als ik naar de tijden kijk. Kook je ze zo met de schil erom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kookt ze gewoon door het ei rauw in de eierkoker te doen, en het schema is niet voor gepocheerde eieren.
amc
11 jaar geleden
Rauw in de koker doen, dat is dus toch net als met gepocheerd, dus zonder de schil . Dat bedoelde ik dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okidoki:-)
Sonaya
11 jaar geleden
Degene van wie ik hem kreeg zei dat ik hem in de schaal erin moest doen...huh? Bij de éne eierkoker wèl,de andere niet. Maar jij hebt hem dus ook bij Blokker gekocht en daarbij staat dat ie NIET met schaal erin moet?
http://www.megagadgets.nl/microwave-boiley.html

Volgens de beschrijving van deze hierboven, hoef je geen gaatje te prikken. Dit gaatje prik je altijd aan de bolle kant van het ei en niet aan de puntige kant. Onderaan zit nl. de luchtkamer en met dit gaatje 'ontlucht 'je als het ware het ei, waardoor de druk weg kan en het ei niet barst.

Ik denk dat het principe van mijn bovenstaande link, hetzelfde zal zijn als jouw eikoker. Beetje water erin en voor zacht, medium en hard 3-5 min. (max.1000W).

Een tip als je geen eiprikker hebt; Stop er een lucifer bij.
Door de beschermende stof op het zwavelkopje, loopt het ei niet uit bij een barst.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Ik zie net het antwoord van Mariejose en ik denk dat dit tijden zijn voor een gepocheerd ei , dus een ei zonder schil, rauw in het onderste gedeelte gedaan, deksel erop en koken. Ik kan me niet voorstellen dat dit tijden voor een heel ei met schil is.
Ik vond dit nog en dat laat zien dat het een gepocheerd eitje is, zonder schil dus. http://www.actie.nl/?Set_van_2_eierkokers&page=product_detail&actie_idfk=811773
Sonaya
11 jaar geleden
Bij die van de link van amc moet je weer wèl een ei in zijn geheel erin doen: http://www.megagadgets.nl/microwave-boiley.html Bij de ander moet je hem breken. Nou,uitproberen maar denk ik. Blijkbaar zitten er tóch verschillen in die kokers.
Dit is een eierkoker voor in de magnetron.
(okee, je kunt hem ook in een pan water zetten, maar dan voegt het apparaat niks toe, en het duurt even lang) .

Belangrijk - en daardoor ook eigenlijk helemaal niet zo superhandig en leuk als het leek- is dat het ei KAPOT, dus ZONDER schaal in het kokertje gaat. Eigenlijk is het dus gewoon een bakje.

Afhankelijk van je magnetron en hoe gaar je het ei wilt hebben en de temperatuur van het ei (beetje experimenteren dus) kook je ongeveer een minuut to anderhalve minuut een ei.

Het belangrijkste bij dit dingetje is echter dat het ei er ECHT kapot in moet.

Er zijn wel magnetron-eierkokers waarin je het ei heel schijnt te kunnen koken, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit ene succesverhaal van gelezen. (En als ze het zouden doen. lagen ze we bij de Blokker ;)