hoe worden oliebollen gemaakt? en wat zijn zijn ingrediënten?

ik heb ze nodig voor straks omdat het oudersjaaravond is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/lekkerste-oliebollen.37025
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde de reacties lezen maar drukte per ongeluk op "Goeie Vraag!". Is me wel vaker overkomen, de opties staan vlak onder elkaar. Deze vraag vind ik géén goeide vraag want via Google zijn zoveel recepten te vinden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook al een paar keer gehad dat ik op goeie vraag klikte ipv op reactie.....

Het beste antwoord

- 1 kg patentbloem
- 0,75 liter koolzuurhoudend bronwater
- 50 ml melk
- 2 eieren
- 80 gram bakkersgist
- 50 g boter (nooit margarine)
- 30 g suiker
- 15 g zout
- 10 g kaneel
- geraspte schil van 2 citroenen (alleen het gele gedeelte, niet het bittere wit)
- 200 g rozijnen
- 100 g krenten
- 100 g sukade
- 150 g blokjes gesneden van een zure appel (bv. goudrenet of Granny Smith)

De rozijnen en krenten goed wassen met lauw (!) water en vervolgens met een theedoek goed droogmaken. De boter in een steelpannetje op laag vuur smelten. De gist oplossen in de lauwe melk. De bloem met het zout en de suiker in een kom doen en er de eieren doorheen werken (dank Daisy!); daarna beetje bij beetje met de garde het bronwater doorheen roeren; blijven mengen tot alle klontjes verdwenen zijn. De melk met het gist, de gesmolten boter, de citroenrasp en de kaneel toevoegen, nog even mengen en daarna de krenten, de rozijnen en de sukade toevoegen en drie minuten langzaam doorroeren met een houten lepel.

Een theedoek met handwarm water bevochtigen, over de kom leggen en de kom op een warme plaats (bijvoorbeeld naast een verwarmingsradiator) een uur laten rijzen. Intussen de olie op temperatuur laten komen; nadat het thermostaatlampje dooft wachten tot het weer gaat branden en daarna opnieuw dooft en dan de temperatuur controleren met een frituurthermometer. Die moet precies 180 graden zijn.

Het beslag nog eens drie minuten langzaam met de houten lepel “doorslaan”. De ijsknijper of twee eetlepels één tel in de hete olie houden en vervolgens langs de rand van de kom een mooie bol scheppen. Deze in de hete olie laten glijden en dit tweemaal herhalen. De bollen drie minuten laten bakken; ze daarna met een vork “omwippen” zodat de andere kant in de olie ligt en nog eens drie minuten laten bakken. De oliebollen met een schuimspaan uit de olie scheppen en in een vergiet bekleed met keukenpapier laten uitlekken. De oliebollen pas met poedersuiker bestrooien (als u geen strooier hebt, gaat dit het best met een theezeefje) vlak vóór u ze op tafel zet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met een beetje moeite ben je net voor de jaarwisseling klaar met de eerste portie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Normaliter gebruikten we oliebollenmix van de supermarkt.
Op de verpakking staat wat er verder nog bij moet worden gemikt.
Doorgaans is dat water en rozijnen.

De hoeveelheden pasten we hier thuis altijd aan: meer rozijnen en ook stukjes appel.

Dan uurtje laten rijzen en vervolgens in het hete vet.

Oliebollen bestaan dus uit een brooddeegachtige substantie met rozijnen (af en toe appel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderstaand een recept. Ik hoop dat de supermarkt nog open is om eventueel dingen te kopen :)