Om een extract te maken van natuurlijke vanille wordt vrijwel altijd alcohol (ethanol) als oplosmiddel gebruikt om het aroma te extraheren. Om het aroma in oplossing te houden bevat het eindproduct nog steeds alcohol.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus.
Sorry, eerst op het minnetje geklikt :-(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar naar mijn inziens, van wat ik gelezen heb, is vanille extract anders dan natuurlijk vanille-aroma..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@neshKarima waar heb je dat dan gelezen? Er zijn geen andere natuurlijke vanillearoma's dan vanille zelf. (En ja, er is een uitzondering op dat laatste. Castoreum, afkomstig uit bepaalde klieren van bepaalde soorten bevers, werd vroeger gebruikt als enigszins op vanille lijkende natuurlijke smaakstof. De productie ervan is echter duurder dan echte vanille. Per jaar wordt er wereldwijd maar 300 pond van geproduceerd en nauwelijks toegepast in de voedselindustrie. Het kunstmatige vanilline, dat je kunt maken op basis van natuurlijke stoffen zoals hout en kruidnagelolie, is vele malen goedkoper. Er was ook een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over, maar dat was vooral gericht op de sensatie van het gerucht over bevers in vanille-ijs.)
Ik moet NickBoven toch wel effe tegenspreken.
Het is zo dat in sommige vanillearoma's alcohol zit maar dat zijn meestal de niet natuurlijke eccences.
In natuurlijke eccences zit meestal geen alcohol, de betere dan toch.
Je kan dit meestal ook aan de prijs merken. De niet natuurlijke (lees chemische) aroma's zijn meestal stukken goedkoper dan de natuurlijke, dit komt doordat er voor natuurlijke aroma's ook echte vanillestokken gebruikt worden. Voor de betere aroma's worden deze met stoom behandeld om alzo de smaak eruit te halen waarna de restanten dan meestal terug gedroogd en dan gemalen worden en gebruikt worden door industriële bakkerijen om koekjes enzomeer op smaak te brengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stoomextractie is voor sommige aroma's en essentiële oliën zinvol, maar wordt bij vanille juist niet toegepast, omdat het vanille aroma daarmee nauwelijks te extraheren is. Een oplosmiddel als ethanol werkt vele malen beter. (Het duimpje omlaag is overigens niet van mij).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ook niet beweerd dat extractie met stoom makkelijker is dan met alcohol maar ik weet uit eerste hand dat het wel mogelijk is om door middel van stoom vanille extract te maken daar ik ooit het geluk heb gehad dit procédé te mogen meemaken op een plantage waar vanille gekweekt, geoogst, gefermenteerd en verwerkt werd.
De stokken die niet eerste klas waren werden gebruikt om extract te maken. Toegegeven het procédé om met stoom extract te maken is veel omslachtiger dan door middel van alcohol (ongeveer een factor 7) maar de eerste klas extracten werden daar door middel van stoom gewonnen. En het maakte inderdaad een verschil, de door middel van stoom gewonnen extracten waren veel aromatischer en rijker dan de door middel van alcohol gewonnen extracten.