In de oven !

1. Doe de banketham in een pan en overgiet hem met melk, zodat hij goed onder staat
2. (De melk onttrekt zout aan het vlees en dit komt straks de banketham ten goede)
3. Laat hem een dag in de melk staan, haal de ham er dan uit en droog het vlees met keukenpapier goed af
4. Leg de ham op een snijplank en trek met een scherp mes ruiten over het vlees van ± 1/2 cm diep
5. Druk er daar, waar de lijnen elkaar kruisen, een kruidnageltje in
6. Doe de bruine suiker in een bakje, voeg het kruidnagelpoeder en het gemberpoeder toe en giet dan, al roeren, heel voorzichtig zoveel cognac bij de suiker dat een dik papje ontstaat
7. Leg de banketham in een ovenvaste schaal en smeer er met een kwastje om de 5 minuten wat van de suikermassa over
8. Braad de ham, als u dit 5-6 keer heeft gedaan, (afhankelijk van het gewicht) 1-11/2 uur in een op 180°C voorverwarmde oven
9. Leng het restant van de suikermassa aan met de bouillon en de verse room, verwarm dit voorzichtig en bind het zo nodig met allesbinder
10. Geef deze saus bij de warme banketham
11. Eet er desgewenst doperwtjes met patat frites bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met dit recept: Amerikaanse beenham met warme maissalsa.

Ingrediënten:
500 gram beenham, 1 eetlepel olie, 1 ui gesnipperd, 250 gram tomaten in stukjes, 2 theelepels Mexicaanse kruiden,
1 klein blikje mais (212 gram uitgelekt ).

Bereidingswijze: voor Amerikaanse beenham met warme maissalsa. Verwarm de oven voor op 180ºC. Leg de ham in een passende ovenschaal. Zet de schaal op het rooster in het midden van de oven en braad de ham in 45 minuten.
Verdeel de honing-whiskysaus (verkrijgbaar bij AH) over het vlees en braad de ham nog eens 5 minuten.
Verhit intussen de olie in een kleine koekenpan en fruit hierin de ui 3 minuten. Voeg de tomaten, de mais en de kruiden toe en laat alles heel goed warm worden. Snijd het vlees in mooie plakken en serveer de salsa erbij. Lekker met een groene salade en gepofte aardappelen of soft tortilla.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met honing en ananas:

Ingrediënten
1 Amerikaanse beenham van 600 g (verkrijgbaar in goed gesorteerde
supermarkten of bij de slager)
2 el honing
1 el appelstroop
1 el fijngesneden rozemarijnnaaldjes
2 el olijfolie
2 schijven ananas, gehalveerd
2 dl runderbouillon (vers of van tablet)
peper
zout

Bereidingswijze
Maak een stroperig sausje van de honing, appelstroop en rozemarijn. Mocht
het sausje te ?stijf? blijven, verwarm het dan kort.
Strijk de beenham hiermee in en bestrooi met peper en zout.
Verhit de olijfolie in de snelkookpan en bak de beenham rondom bruin.
Prik de ananas op de beenham en schenk de bouillon erbij.
Sluit de snelkookpan en stoom de ham 15 minuten.
Open de pan (als de druk eraf is!) en bedruip de ham ruim met het kookvocht.
Haal de ananas van de ham. Snijd de ham in mooie plakken, leg de ananas
erbij.

Toegevoegd na 1 minuut:
www.smulweb.nl