Hoe word de pizzabodem van de ah gaar?

Wij maken wel eens van die verse pizza van de Albert Heijn , alleen wordt de bodem nooit helemaal knapperig en gaar, op het pak staat dat hij 15-20 min in de oven moet, soms ligt hij er wel 35 min of langer in, maar dan nog wordt hij niet hard, weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe hij dan wel gaar zou worden? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
56.5K
Amadea
9 jaar geleden
Heb je dan wel de aangegeven hittestand, en staat de pizza wel op de juiste hoogte in de oven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De pizza van AH huismerk wordt niet hard en knapperig. Die blijft zacht.
Als de bodem echter niet eens gaar wordt, ligt het denk ik aan een verkeerde temperatuur.

Antwoorden (4)

Eigen ervaring:

1. Je hebt de tijdsduur goed, echter de temperatuur niet. Deze is vaak afhankelijk van jouw type oven. Hete lucht oven moet bvb langer dan een andere.

2. Zorg ervoor dat je een rooster plaatst waar de pizza op ligt, die niet helemaal is afgesloten op de bodem.

3. Hoe hoger je de pizza in de oven plaatst hoe beter de bodem wordt.

^
na 2 jaar ervaring en door zelf te testen zijn dit de belangrijkste uitkomsten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koop een pizza-steen.
Hoe verser je pizza, hoe beter je de situatie moet nabootsen van een echte pizza-oven. Op de manier zoals op de verpakking staat gaat het gewoon nooit lukken.
De topping van koelverse pizza's is heel snel warm en gaar. Het pizzadeeg wordt doordrenkt met vocht en zal nooit knapperig worden.

Het deeg moet een voorsprong krijgen op de topping. Dit kun je realiseren middels een pizzasteen. (contactwarmte) De steen verwarm je voor in de oven op de hoogste stand 250 graden of hoger. Als de de oven op temperatuur is zet 'm dan laag. Dit kan langer duren dan anders omdat de pizzasteen eerst alle warmte zal absorberen.

Schuif de pizza op de steen en in 10 minuten heb je een top pizza. Let op, dit werkt niet met diepvriesproducten. De stenen komen gedurende het BBQ seizoen meestal weer in de aanbieding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het "geheim" van een krokante bodem (even los van de receptuur van het deeg) is een combinatie van twee factoren:
- De bodem moet enigszins kunnen "ademen".
- De temperatuur van de oven moet zo hoog mogelijk zijn.

Bedenk dat de allerbeste pizza's komen uit houtovens met een bloedhete stenenbodem op een temperatuur van ca. 300°C. Dan is een pizza binnen 6-8 minuten helemaal top, en de bodem perfect gaar en superkrokant.

Voor een oven thuis probeer dit:
- Leg de pizza NOOIT in een koude oven. Voorverwarmen tot minstens 200°C is een must. Hoe heter de oven, hoe beter. Als het 250°C kan, en met ventilator aan, gewoon doen! Negeer gewoon het advies op de doos: kies gewoon de hoogste temperatuur. Let op: dan zal de bereidingstijd korter zijn.
- Laat de pizza een paar minuten op kamer temperatuur. Ook diepvries pizza. Ja, ja... ik weet dat in de verpakking staat dat je het niet moet doen, maar laat de pizza gewoon een beetje ontdooien. Zo wordt het sneller gaar in de oven.
- Leg je pizza niet op een ovenschaal, maar op de rooster, in het midden van je oven. Te hoog: dan verbrandt de topping. Te laag: dan wordt de topping niet gekarameliseerd, en de bodem wordt niet goed gaar. In het midden laat je de lucht beter circuleren, waardoor de bodem sneller droogt en krokant wordt.
- In theorie, nog beter dan op de rooster, is een pizzasteen. Persoonlijk vind ik het een heel gedoe: het duurt 20 minuten voordat het op temperatuur is, en nog langer voordat je de steen uit oven kan halen en afgekoeld is om te kunnen opruimen. Daarnaast een goede steen is niet goedkoop.
- Als je de randjes extra krokant wil hebben, dan kan je deze licht inwrijven met een beetje olijfolie voordat de pizza de oven in gaat. De bodem hoeft niet.
- Hou je pizza in de gaten, en wacht totdat de randjes mooi bruin zijn. Nét voordat de dunne delen van je pizza beginnen te verbranden.
- Als de pizza uit de oven komt, en je leg ze op een platte schaal, alle damp die uit de bodem komt, kan de bodem alsnog zacht maken. Leg daarom de pizza bij voorkeur op een houten plank, snij meteen de puntjes, en gelijk opeten.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik verse pizza maak moet ik de bodem inprikken met een vork, zodat deze gelijkmatig knapperig wordt. Ik kan me voorstellen dat dit bij kant-en-klaar bodems ook zo werkt...