Hoe zat het ook alweer met pasta en saus?

dunne saus met grovere pasta zoals schelpjes, en dikke saus met fijne pasta zoals spaghetti, of was het precies anderom?

13 jaar geleden
in: Koken
2.6K
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, daar is idd een regel voor, dat is me in een kookprogramma eens haarfijn uitgelegd, met de hele theorie er achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh... Mijn theorie is dat het lekker moeten zijn. Als ik er logisch over nadenk dan lijkt dikkere saus me beter passen bij schelpjes en elleboogjes en dunnere bij spaghetti, omdat je de spaghetti met dikkere saus amper doorgeroerd krijgt.

Het beste antwoord

Gevonden:

De echte reden voor de pasta soorten is dat elke pasta geschikt is voor een type gerecht. De saus is daarbij eigenlijk bepalend. Stelregel die je daarbij kunt gebruiken is: hoe grover de saus of het gerecht deste grover de pasta. Je kan je voorstellen dat wanneer een pasta klein is en de saus erg dun is er niet veel aan zal blijven hangen. In dat geval kun je dus beter een lange pasta als tagliatelle of spaghetti gebruiken.

Hieronder vind je een aantal pasta soorten en voor welke saus je ze kan gebruiken.

Penne, rigatoni: Dit zijn allebei, buisjes pasta. Deze pasta past perfect bij gerechten met een stevige vlees - of groenten saus. In en om de pasta kan dan veel saus blijven hangen.

Spaghetti, tagliatelle: Deze langwerpige pasta is ideaal voor romige en dunne sauzen, zoals carbonara. Door het grote oppervlak blijft er relatief veel saus aan de pasta hangen.

Farfalle, rotelle: Deze pasta soorten passen uitstekend bij grove pasta soorten.

Dus met deze informatie in de hand is eigenlijk het uitgangspunt: Wat heb ik mijn voorraadkast staan en welke saus past daarbij en niet andersom.

Uit: kookse.tv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
super, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alsjeblieft, net als jij had ik het ook ooit geleerd, maar wist ook niet meer precies wat bij wat hoorde!