Welke noten, zaden en pitten voor consumptie kan je allemaal kopen in Nederland?

Ik gebruik zelf amandel, walnoot, paranoot, pecannoot, hazelnoot, macadamia, pistache, cashew, sesamzaad, zonnebloempit, hennepzaad en pompoenpit.
Ik vraag me af of er nog andere soorten die ik niet ken verkocht worden in Nederland, en waar je die koopt.
Het hoeven overigens niet officieel noten, zaden of pitten te zijn, als het er op lijkt is het ook goed (pinda's vallen voor mij dus ook in die categorie).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
waar gebruik je ze voor? om zo op te eten, in een gerecht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige eet ik los (ongebrande, ongezouten paranoten, gebrande, gezouten macadamia). Ongebrande, ongezouten amandel eet ik gemalen door sojayoghurt en smoothies. Gebrande cashewnoten door sommige maaltijden (nasi ed.). De rest maal ik en gebruik ik als vervanging voor pindasaus (in maaltijden of op brood), of gewoon in kleine hoeveelheden door allerlei maaltijden heen. Lekker, en vooral lekker voedzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rest dus ook rauw en ongezouten. Ook door salades, dat is echt heel lekker, en dan geeft de salade meer energie.
Pompoenpitten en zonnebloempitten ook wel vaak ongemalen in maaltijden, vooral bij gerechten met spruitjes.
Lijnzaad gebruik ik gemalen door sojayoghurt en smoothies.
Kimath
13 jaar geleden
lekker :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, vind ik ook :) Ik at tot 1 of 2 jaar terug echt nooit noten, begrijp nu niet meer hoe ik zonder heb kunnen leven ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! Ik ben benieuwd naar de antwoorden +

Antwoorden (5)

pijnboompitten kun je hier ook krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die ik zelf nog ken; chiazaad en salba zaad

meer zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kastanjes, beukenootjes, maanzaad.
13 jaar geleden
Taugé - ook wel sojascheut genoemd - is de ontkiemde mungboon, ook wel katjang idjo ("groene boon") genoemd en kun je in elke Toko kopen. Verder lijnzaad kun je kopen in elke natuurwinkel.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.123zaden.nl/subpagina.php?produkt_id=350

Toegevoegd na 8 minuten:
Tuinkers zaden kun je kopen in een tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oja, lijnzaad natuurlijk, hoe kan ik nou lijnzaad vergeten als ik die dagelijks gebruik...
Taugé zijn trouwens kiemen, van peulvruchten, dus voor mij een heel andere categorie.
Abrikozenpitten, een goeie leverancier van vit. B17.