Water neemt wat van de vitaminen weg. Hoe minder water je gebruikt, hoe gezonder het wordt. Aardappels bevatten uitzichzelf al voldoende vocht om gaar te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij weleens aardappels gekookt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ; zeer regelmatig L in de magnetron, met een minimaal bodempje of helemaal geen water.

Andere antwoorden (7)

Dat kan helemaal niet. Zonder water krijg je de aardappels niet gaar. Het is wél gezonder om ze in de schil te koken, want de meeste vitamines zitten net onder de schil. Na het koken kan je het schilletje er heel eenvoudig afpellen. Maar het koken moet gewoon in water plaatsvinden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan is het niet zonder water
Amadea
12 jaar geleden
@Pinkeltjeuh: druppels wáter toch zeker? Water is water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vitamines zitten door de hele aardappel. Dat ze onder de schil zitten is een fabel die in de huishoudschool gebruikt werd om de mensen dun te laten schillen.
Zonder water lukt niet of je moet ze stomen of zoiets. Gebruik weinig water en gebruik het kookwater voor het afmaken van de jus, dan behoud je het meest van de vitamines.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een andere optie is aardappels stomen. In de eerste plaats worden de verschillende voedingsstoffen en vitaminen veel beter bewaard dan bij het traditionele koken.

In de tweede plaats blijft de natuurlijke smaak van de ingredienten optimaal behouden waardoor zout en andere smaakmiddelen veelal overbodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is gezonder
zo doe ik het regelmatig

leg stukjes aardappel op een braadslee met olijfolie erover en zeezout..en dan 40 min in de oven op 180 gr

je kan er ook nog uien en knoflook bij doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey miss sunshine ;) zoals jij het doet is het wat vitaminenbehoud aangaat niet gezonder, maar wel lekker..
Aardappels poffen in de oven kan ook. Wikkel je grote aardappels in aluminiumfolie. Laat 50 min garen op 120 Gr.
Snij er een diepe snee in. En doe daar wat crème fraise en kruidenboter In. Of iets anders naar eigen smaak.
En smullen maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koken in water is niet ongezond als je het water maar niet weggooit door de aardappels af te gieten in de gootsteen. De aardappels afgieten betekend dat je het extract weggooit en de prut opeet. Bij koffie doen we het wel goed. We drinken het extract op en daar gooien we de prut weg.

Als je de aardappels in een klein laagje water kookt met de deksel op de pan dan zal je merken dat bijna al het water verdampt is als de aardappels gaar zijn. Wel opletten of er nog een beetje water in de pan staat en indien nodig aanvullen met een beetje kokend water. Als je dan ook nog een beetje bouillonpoeder in plaats van zout bij de aardappels doet heb je de lekkerste gezonde aardappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Juist Luiedraak,zo doe ik het ook,zo worden ze goed gekookt ,en de smaak en de vitamines blijven behouden.+
Zonder water koken kan natuurlijk niet. Je kunt ze wel zonder water garen, bijvoorbeeld in de magnetron of oven, en dat is inderdaad iets gezonder MITS je de schil er omheen laat zitten, want daar zitten de meeste vitamines ; vlak onder de schil. En de meeste vezels.

Het beste blijft echter gewoon lekker afwisselen. En als je bij garen in de oven of gepofte aardappels weer veel vet of boter gebruikt (tijdens de bereiding of bij het serveren) doe je het gezonde effect natuurlijk wel weer een beetje teniet.