Met vanillesuiker en aardbeien. Lekker!
Amadea
12 jaar geleden
Gries- of rietsuiker geeft echt een fijn resultaat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de rabarber opzetten met een zoete wijn en daarna een beetje suiker na eigen goeddunken toevoegen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook varianten waarbij je zoete fruitsoorten (aardbeien, mango, peer, etc) kunt toevoegen.

Mocht je lekkere siroop in huis hebben, dan kan je deze ook gebruiken bij het zoeten van de rabarber.

Pas op met het toevoegen van allerlei zaken, want voor je het weet, is je rabarber veel te zoet !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst neutraliseren met krijt(schoolkrijt) dan zoeten met vanillesuiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werd er krijt toegevoegd om de rabarber te ontzuren. Dat kocht je bij de kruidenier, een ouderwetse drogist of kookwinkel heeft het misschien nog. Het word ook verkocht als calciumcarbonaat. Je hebt er maar een mespuntje van nodig en dan is zoeten overbodig.
Zelf zoet ik het met zoetstof, als het afgekoeld is. Of met honing.
Lekker is ook om de rabarber te binden met custardpoeder in plaats van maizena.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gast103692

Waarmee zoet je rabarber het best ?

Als je een beetje op je gewicht let : zoetstof

Ik gebruik 'Gold Sweet' (te koop bij Bas van der Heijden). Je hebt er veel minder van nodig dan van suiker (0,4 gram Gold Sweet komt overeen met 4 gram suiker, een schepje) en het is niet duur.

Het is op basis van aspartaam en bevat geen suikercalorieen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vergat nog dat het wel iets anders smaakt, maar niet hinderlijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je de rabarber smaak behouden, wat ik aanneem,
zoet je het met: witte e/o bruine basterdsuiker.
Niet te moeilijk doen !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal de bladeren eraf en laat het rode eraan zitten, ik schil ze dus niet. Alleen wat stukjes die niet mooi zijn haal ik eraf. Ik snijd de rabarber in stukken van zo'n 5 cm. en bak ze vervolgens in boter met bruine suiker. laat het zo wat stoven tot de stukjes zacht zijn maar geen snotterig papje. Beetje kaneel erbij en een beetje sinaasappelsap en als het dan nog te zuur is, roer ik er een pakje vanillepuddingpoeder door. Vaak doe ik het dan in een ovenschaal en strooi er crumbledeegkruimels over ( 60 gr. bloem, 45 gr. boter en 60 gr. suiker of minder, tot kruimelig deeg verwerken en over de rabarber strooien. Dan ca. 30 min. in de oven bakken.
Lekker is het ook om er rozijntjes door te doen of aardbeien, frambozen of gewoon bosvruchten uit de vriezer.

Soms als ik voor mij alleen rabarber maak doe ik het in de magnetron. Alleen met het aanhangend water, de rasp en het sap van een sinaasappel en een beetje suiker of (frambozen)siroop. In 5 min. is het dan klaar en smaakt ook erg goed.

De (school) krijt deed men er vroeger altijd bij omdat rabarber door het oxaalzuur dat het bevat, de calcium onttrekt aan het lichaam. Dat werd door het krijt weer toegevoegd. ook maakte het de rabarber iets minder zuur.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het water loopt me al in de mond bij het lezen van dit recept.MMMM!!!
Schillen en koken in honing!