Hoe voorkom ik dat mijn koek (zonder boter en eieren) inzakt?

Ik maak kruidkoek met yoghurt, bloem en baksoda, maar hij rijst ongelijkmatig / zakt in. Hoe voorkom ik dit? Gebruik ik teveel baksoda of te weinig?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik woon in het buitenland, geen Aldi dus en ook geen zelfrijzend bakmeel te koop.
Ik denk dat mijn fout is dat ik te lang wacht met bakken (maak het beslag 's avonds en zet het 's morgens in de oven).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder boter? Zal een "lekkere" droge massa worden...

Het beste antwoord

Ik ken je recept niet, maar meng de baksoda door het zelfrijzend meel en vermeng het goed. Voor het beste resultaat moet je het mengsel even zeven dan weet je zeker dat bloem en baksoda (zuiveringszout ook wel dubbelkoolzure soda oftewel natriumbicarbonaat (NaHCO3) genoemd )goed vermengd zijn. Werk dan wel snel, want door de yoghurt krijg je meteen koolzuurgasontwikkeling wat het rijzen bewerkstelligd. Dan zou het volgens mij moeten lukken en krijg je een egaal baksel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Beetje moeilijk te bepalen waaraan het ligt zonder de hoeveelheden te kennen die je gebruikt hebt. Heb je gewone bloem gebruikt? Dan had je misschien beter zelfrijzend bakmeel kunnen nemen samen met zuiveringszout vanwege de yoghurt.
Zure ingrediënten in gebak rijzen hiermee beter.
Heb je geen bakpoeder gebruikt? Baksoda is namelijk zuiveringszout en veel mensen vergissen zich daarin.
amc
12 jaar geleden
ik denk dat je teveel baksoda gebruikt. als je dit in matige dosis mindert zul je zien dat het makkelijker blijft staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er mag geen lucht bij komen dus als je hem in de oven doet niet de oven deur openen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook aan de oventemperatuur liggen, de meeste ovens hebben niet de exacte temperatuur die het knopje aangeeft.
Uit eigen ervaring weet ik dat mijn oven veel heter wordt. Het gevolg is dan dat mijn deeg snel rijst maar na verloop van tijd ook weer inzakt.
Als je zeker weet dat het niet aan je recept ligt kan het misschien hieraan liggen, een goedkope oventhermometer bood hier uitkomst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er hoort juist een behoorlijke hoeveelheid baking soda in maar ook bakpoeder.als bij u het geval is dat hij in het midden inzakt,is de oven te-vroeg opengedaan,of het blik niet goed is besmeerd.en bedekt is met paneermeel.het baksel heeft te lang buiten de oven gestaan voor het bakken,baking soda begint gelijk te werken.de bloem..u heeft een goede bloemsoort nodig voor dit soort recepten. patent bloem en geen tarwe bloem.heeft u een aldi winkel in de buurt,die hebben een zeer goede bloemsoort. zoek naar het nummer 405 op het pak.