Hoe maak ik zelf bouillon blokjes?

Ik gebruik heel vaak bouillon blokjes in mijn gerechten. maar I.v.m tarwe allergie mag ik deze eigenlik niet gebruiken.
Weet iemand hoe ik dit zelf maak? Mag natuurlijk ook gewoon in poedervorm het hoeft niet juist een blokje te worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Amadea
10 jaar geleden
Koop liever http://www.glutenvrijewebshop.nl/soepen-bouillons/heldere-groentebouillon.html of http://www.glutenvrijewebshop.nl/soepen-bouillons/groentebouillon-3.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Amadea, ik ga zeker even kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De strooiboulion van knorr is tarwe vrij. misschien de blokjes ook wel.

Het beste antwoord

dit maak ik regelmatig en bevalt me goed ,wel geen blokjes maar poeder
heb ook wel eens de blokjes gemaakt maar die moet je in de vriezer bewaren
4 pakjes soepgroenten
3 uien in stukjes gesneden
1 voet knoflook in stukjes
Verse bieslook, tijm, munt, rozemarijn en peterselie.
2 eetlepels gemalen himalayazout
2 eetlepels korianderzaad (malen)
2 eetlepels gemalen vier-seizoenenpeper
1 eetlepel gecrashte pimentkorrels
Bereiding:
Snijdt de ui en knoflook in stukjes en snijdt de verse kruiden fijn.
Maak de groenten en de kruiden hierna fijn met een staafmixer.
Verwarm de oven voor op 90 graden en verdeel de groenten over vetvrij papier op het rooster
Eerst een uur met de ovendeur dicht en erna een uur of 5 met de deur op een kiertje.
Tussendoor regelmatig omscheppen.
Als het mengsel geheel droog is kan het in de blender tot poeder gemalen worden.
Deze bouillonpoeder is een jaar houdbaar en is te gebruiken bij het koken van aardappels,
rijst, groente, hachee,lamsstoof voor de roti,omelet enzovoort.
Als je er bouillonblokjes van maakt zijn ze 3 maanden in de vriezer te bewaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik maak vaak bouillon van vlees en botten en dat vries ik dan in kleine potjes in. (van die lege potjes van groenten bv) Dan heb je altijd zelfgemaakte bouillon - of fond - voor sauzen e.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Marija64 wat jij maakt is geen bouillonpoeder maar gedroogde groenten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik ga het binnenkort zeker proberen

Andere antwoorden (1)

Je zal eerst op een normale mannier bouillon moeten maken in een grote hoeveelheid. 5 liter minimaal. Vervolgens zul je het water moeten laten verdampen. In de fabriek doen ze dat door te vriesdrogen. Dan houd je geconcentreerde poeder over. Dat valt thuisniet mee. Dat zal je thuis moeten doen door verdamping op een gasstel. Dan blijft een residu over dat je van de bodem moet schrapen. Wat zout erbij en evt wat vet en vormen in een ijsblokjes bakje. Het zout en vet conserveren het geheel.