Kan ik pijnboompitten roosteren en dan een tijdje bewaren om later direct te gebruiken?

Ik heb een bak pijnboompitten en wil deze graag 'voorroosteren' om later direct te gebruiken. Is dit verstandig? En zo ja, hoelang is het mogelijk ze maximaal te bewaren met redelijk behoud van smaak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
33.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Als je ze bijvoorbeeld (als ze afgekoeld zijn) in een bakje met afsluitbare deksel doet kun je ze wel 1,5 à 2 weken bewaren.

Het beste antwoord

Op zich kan dat wel, er is niets hiertegen, en na roosteren zijn de pijnboompitten nog altijd erg lang houdbaar, mits goed afgesloten, en bij voorkeur in een donkere plaats.

Maar de pijnboompitten rooster je vanwege de lekkere smaak, toch?
Dan moet je wel gewaarschuwd zijn: die verrukkelijke smaak van de vers geroosterde pijnboompitten zal enigszins teruglopen, en dat is onvermijdelijk.
De reden is dat het roosteren heeft twee voornamelijkste effecten op de smaak:
- Er ontstaan een aantal stoffen als gevolg van de zogenaamde Maillard reactie, die verantwoordelijk zijn voor de "geroosterde" smaak en kleur (net zoals bij het bakken van brood, patat, vlees of vis), en deze stoffen zullen na het roosteren enigszins oxideren, en dus minder smaak geven.
- Een aantal zeer vluchtige aromastoffen die vrij komen bij het opwarmen, zal toch verdampen, en verloren gaan, en hier kan je niets aan doen.

Begrijp me niet verkeerd: pijnboompitten die je roostert en 2 weken bewaart zullen nog altijd lekkerder smaken dan net voor het bakken... maar toch minder lekker dan direct na het roosteren.

Als je geen alternatief heb, doe het dan zo (geldt voor alle soorten noten):
- Niet te hard roosteren, anders drogen ze te veel uit. Tip: gebruik in de pan een paar druppels neutrale olie (zonnebloemolie, b.v.) of notenolie (arachideolie, waalnootolie...) Dat helpt tegen uitdroging.
- Haal ze van de pan en laat ze afkoelen voordat je ze verpakt, maar ook niet te lang (anders drogen ze alsnog uit)
- Verpak ze luchtdicht in een zo klein mogelijk doosje (hoe minder lucht in de doos, hoe beter), het liefst onder vacuüm.
- Bewaar ze in een donkere, koele plaats, maar niet in de koelkast, anders worden ze weer zacht.
- Tot 2-3 weken bewaren moet zeker kunnen, daarna zullen ze langzaam aan oxideren en ranzig worden.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je informatie, ik eens een klein voorraadje gaan roosteren :)

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan. Als je ze bijvoorbeeld (als ze afgekoeld zijn) in een bakje met afsluitbare deksel doet kun je ze wel 1,5 à 2 weken bewaren.