Waar vind ik het recept voor het Duitse gerecht "Schleswig Holstein: Kieler Sprotten"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Kieler Sprot is geen gerecht, maar een vissoort die o.a. in Sleeswijk-Holstein als specialiteit gegeten wordt.

Een bijzondere gerookte-visspecialiteit zijn de Kieler Sprotten. Deze naam mag dan ook alleen gedragen worden door in de Kieler Bucht gevangen sprotten.
Sprot is verwant aan haring, maar de visjes zijn slechts 15 cm groot. Het vlees is mals en heeft een hoog vetpercentage, waardoor het heel geschikt is voor het roken. Eeuwen geleden startten kustvissers met het roken van sprot om de vis op die manier langer te conserveren. In de loop der jaren is deze traditie uitgegroeid tot een heuze rookindustrie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hier bijvoorbeeld, nu een viswinkel zoeken die sprot verkoopt, wij aten ze vroeger best vaak, gen idee of dat nog zo is

Toegevoegd na 1 minuut:
ow sorry , heb maar de helft van de vraag gelezen, ik zoek verder

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.schleswig-holstein.de/Portal/DE/LandLeute/Menschen/TypischSchleswigHolstein/DietraditionelleKuecheSchleswigHolsteins/Kieler_Sprotte/Sprotte_node.html
je zult er een rookoven voor aan moeten schaffen, meer is het niet volgens mij
anneliez
12 jaar geleden
Sprotjes zijn kleine visjes en de Kieler Sprotte is een naam die de Duitsers voeren omdat ze daar altijd gerookt zijn. Ze worden zelden langer dan 20 cm. en de Duitsers willen dat de Kieler Sprotten ong. 10 cm. zijn. Ze zijn in Duitsland beroemd als 'Kieler Sprotte' omdat ze zo'n 100 jaar geleden met miljoenen gevangen werden in de Oostzee in de bocht rondom Kiel.
Tegenwoordig worden er hier niet zoveel sprotjes meer gevangen, maar worden ze ook gevangen in de Noordzee
en in de Noordoost Atlantische Oceaan. Ook hoeft het niet meer persé sprot te zijn maar worden er ook jonge haringen gebruikt.
De naam "Kieler Sprotte' is ontstaan omdat de visjes oorspronkelijk in de plaats Eckernförde werden gerookt en tijdens het transport in het dichtstbijzijnde treinstation Kieler Hauptbahnhof een groot verzendstempel kregen waardoor de indruk gewekt werd, dat de sprotjes in Kiel werden gerookt. Heden worden de sprotjes niet alleen meer in Eckernsförde meer gerookt, maar ook in andere rokerijen in de regio.
Echte Kieler Sprotten worden in een traditionele houtoven boven beuken- of elzenhout gerookt. In veel plaatsen is tegenwoordig deze oven vervangen door moderne gasovens.
De echte Kieler Sprotten worden nu nog maar door één bedrijf in Eckernförde gerookt en dat is de firma Rehbehn & Kruse.

De Kieler Sprotte is dus geen Duits gerecht, maar een naam die gegeven werd aan gerookte sprotjes.
amc