Wie heeft er voor mij lekkere ovenschotels?

Toegevoegd na 1 uur:
ovenschotels zijn groenten vlees en aardappelen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ovenschotels *zijn* niet groenten-vlees-aardappelen, jij *wilt* graag recepten met groenten-vlees-aardappelen. En dat is prima, maar als je het er niet bijzet, doen mensen hun best om lekkere recepten te plaatsen waar jij niets mee doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja Astrea, je moet hier echt op je woorden letten, anders snappen ze je niet!!

Antwoorden (9)

Je bedoelt een recept?

Lasagne met pompoen en geiten kaas.
Snij een pompoen is stukkken. Net gaar koken met blokje groentenbouillon erdoor. Pureren met de staaf mixer.
In ovenschaal laagjes pompoenpuree, geitenkaas, lasagne tot de pompoen op is. Bovenste laag moet lasagne zijn. Er kan eventueel nog wat creme fraiche over de bovenste laag. Of extra geitenkaas.
In de oven, volgens gebruiksaanwijzing lasagneplaten.

Toegevoegd na 2 uur:
Met groente aardappels vlees:
filosoof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosoof_(gerecht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pittige zuurkoolschotel met mosterd.
Heb ik gisteren toevallig klaargemaakt. Het is erg lekker, als je van een beetje pittig houdt?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik erg lekker vind is zuurkoolschotel met ananas en rozijnen.

Voorbereidingen:

gehakt rullen uitje knoflook zout en peper erbij.

Aardappelpurree maken met als extra beetje oude of pittige kaas erdoor

Op de bodem van de ovenschat doe je eerst de gerulde gehakt, daarover een handje rozijnen of krenten( ik gebruik de witte rozijnen) daaroverheen spreid je zuurkool, daaroverheen spreid je een paar ananas schijven, en als laatste doe je de aardappelpuree erboven op. Wat boter of kaas eroverheen 40 minuten in 180 graden oven, 10 minuten laten koelen en, Jammie erg lekker ook de volgende dag als je restje over hebt.

Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen ovenschotels voor je (maak ik nooit, en als ik ze maak eet ik ze lekker zelf op), maar recepten kun je op internet makkelijk vinden.
Bv op de site van Albert Heijn:

Toegevoegd na 16 seconden:
Kun je ook nog zelf kiezen wat erin moet zitten...

Toegevoegd na 1 minuut:
De ovenschotel met boernkool lijkt me trouwens wel heel lekker (link 2)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf nooit ovenschotels maakt, kun je ze ook niet opeten.
Het is trouwens boerenkool en geen boernkool! -1
Ovenschotel met bloemkool en broccoli.
(voor vier personen)

Ingrediënten:
Pond gehakt
ui
kleine bloemkool
broccoli
8 gemiddelde aardappels
1 ei
pakje/flesje kookroom
1 zakje geraspte belegen kaas
peper, zout, kerrie

Bereidingswijze:
Aardappels schillen, in schijven snijden en 10 minuten koken.
(Je kunt ook kant en klare aardappelschijfjes gebruiken)
Gehakt rul bakken,
ui snipperen en meebakken
Gehaktmengsel in ovenschaal doen
Hierop de aarappelschijfjes leggen
Bloemkool- en broccoliroosjes op de aardappelschijfjes leggen
Mengsel maken van geraspte kaas, room en ei
Voeg hier de kruiden aan toe
Bloemkool en broccoli met dit mengsel bedekken
Plaars de schotel gedurende een half uur in het midden van een voorverwarmde oven.
Oventemperatuur 220 graden

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op www.letscookit.tv voor leuke recepten.
Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor het late antwoord. Zondag kregen we bezoek en gisteren moest ik werken.

De meeste van mijn ovenschotels maak ik naar eigen smaak want je kan er heel veel groente voor gebruiken. De basis blijft meestal hetzelfde: vlees (meestal gehakt) bakken, groente voorkoken, en aardappelschijfjes/puree erop doen, sausje/geraspte kaas eroverheen.

Ik heb ook wel eens teveel groente over om weg te gooien en daar maak ik dan met een andere aparte groente erbij voor de volgende avond een ovenschotel van. Maar goed je vroeg om recepten:

Laatst moesten we plotseling vlak voor het eten weg terwijl de broccolli, aardappelen en braadworst al gaar waren. De volgende dag heb ik daar een ovenschotel van gemaakt door de worst in plakjes te snijden en die op de bodem te leggen. Toen de brocolli en aardappelen erbovenop + een kaassaus eroverheen. Dit was zo lekker dat ik deze nu ook gewoon vaker ga maken.

Omgekeerde bietenschotel:

500 gram bietjes
1 flinke verse worst (uitgeknepen)
500 gram aardappelen
175 ml hete melk
Boter
1 ui
3 hardgekookte eieren
1 eidooier
Beetje bouillon
15 gram bloem
zout
peper
boter

Verwarm de oven voor op ca. 200 graden
Kook de bietjes gaar en snijdt ze in plakjes
Kook de aardappelen gaar en maak daar een puree van met de melk, de boter en wat peper
Knijp de verse worst uit en bak het vlees rul, maar niet te klein, maw. laat de stukjes wat groffer.
De puree onderin een ingevette ovenschaal doen en daarover het rulgebakken vlees verdelen (evt wat in de puree duwen zodat een vlak oppervlak onstaat voor de bietjes).
Daarover de plakjes biet dakpansgewijs opleggen
Gekookte eieren in plakjes snijden en over de bietjes verdelen en bestrooien met zout en peper
Maak van de bloem en bouillon en een klontje boter een gladde saus en breng deze even kort aan de kook.
Neem de pan van het vuur en roer de eidooier door de saus, en schenk deze over de schotel.
Zet de schotel afgedekt ca. 20-30 minuten in de oven en haal daarna het deksel eraf. Laat de schotel onafgedekt nog 15 minuten in de warme oven staan of totdat de bovenkant mooi kleurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witlofschotel met ham en kaas
Ingrediënten voor 4 personen
5 struikjes witlof;
halve ons ham;
spekreepjes;
kaas;
1 dl melk;
1 a 2 eetl. bloem;
boter;
zout;
peper;
aardappelpuree (voor ovenschotels);
paneermeel

Hulpmiddelen
Ovenschaal

Voorbereiding
Witlof ongeveer 15 minuten koken. Spekjes uitbakken.

Bereidingswijze
Sausje maken door boter te smelten met de bloem erbij tot een glad sausje roeren. Melk toevoegen en laten inkoken. Ovenschotel invetten met boter, witlof verdelen, sausje erover schenken en spekjes gelijkmatig verdelen. Ham en kaas eroverheen leggen. Aardappelpuree er op scheppen en gladstrijken. Paneermeel erover strooien en wat klontjes boter voor het bruine korstje resultaat.
Ongeveer 30 minuten in de oven tussen de 200 en 225 graden.
Smakelijk eten !