Ik heb gesneden rode kool uit de supermarkt. Moet ik deze alleen opwarmen of moet ik het in water koken?

Misschien hebben jullie nog tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/rodekool/rodekool-appel-kaneel-rozijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 'gewoon' zachte rode kool wil, zal je 'm nog moeten koken. Maar je kan het ook rauw eten, in salades bijvoorbeeld, alleen houdt niet iedereen daarvan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak vaak rodekool stamppot met spekjes en rozijnen. Paar druppels azijn erover als het op je bord ligt.

Antwoorden (9)

De rode kool die je koopt is rauw. Voelt ook knapperig. Zo nee, dan staat er wel een bereidingswijze op het zakje.
In een pannetje net onder water zetten, klein scheutje melk en een snufje zout erbij, en ca. 20 a 25 minuten laten koken.
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
ach, sommigen moeten zelfs het recept van theewater uit een boekje halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melk in rode kool? Dan wordt het blauw toch? Ik werk altijd met azijn zodat het mooi rood wordt.
De rode kool moet nog gekookt worden, dit kun je doen volgens grootmoeders recept:
Voeg de volgende ingredienten toe:
1,5 dl water, 2 theelepels zout, kruidnagels, laurierblaadje, jeneverbessen, kaneel, stroop en azijn.
Schep door elkaar en breng aan de kook. Laat het met de deksel op de pan ongeveer 1 uur heel zachtjes koken. Schep af en toe om.
Schil intussen de appels schillen en verwijder de klokhuizen. Snijd de appels in dunne plakken en halveer vervolgens de plakken.
Schep de appelstukjes door de rode kool. Met de deksel schuin op de pan de kool nog ongeveer een half uur gaar koken en het teveel aan water laten verdampen. Af en toe omscheppen.

Schep de boter door de rode kool en laat nog 5 minuten stoven. Verwijder de kruidnagels, jeneverbessen en het laurierblaadje.
Breng de rode kool op smaak met zout, suiker en eventueel een scheutje azijn.

Dit samen met aardappel(puree) lekkere jus en een stukje vlees. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opwarmen is niet genoeg!
Hieronder zoals ik hem klaarmaak:
Met water, beetje zout, 4 kruidnagels en 2 laurierblaadjes aan de kook brengen, en ongeveer 40 minuten zachtjes laten koken. Dan nog een of twee goudrenetten in blokjes toevoegen en als die gaar zijn alles afgieten. Maak in een schaaltje of beker een papje van:
- scheut azijn
- theelepel suiker
- eetlepel bloem
dit papje bij de rode kool gieten en goed doorroeren en nog een paar minuten op een heel laag pitje laten staan. (regelmatig roeren!). Ik vind het nog lekker om er wat kaneel doorheen te roeren.
Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gesneden rode kool is nog rauw, dus die moet je in elk geval op smaak maken en koken.
Op de klassieke manier zie je bij de bovenstaande antwoorden.

Wil je eens wat anders dan kan je hem ook heerlijk als salade maken. Hiervoor doe je de rode kool in een bakje met deksel zoals bijv. een ruime diepvries/tupperware bak en marineer hem dan met 1 eetl. rode balsamico azijn,
1 fijngehakt knoflookteentje, 1 eetl. olijfolie, 2 eetl. rode wijn, 1 eet. versgehakte peterselie, versgemalen peper en zout. Dek de bak af en zet een nacht in de koelkast om te marineren.

Of doe het zo; Overgiet de rode kool met kokendheet water om de sliertjes iets zachter te maken. Afgieten en dan meng je hem koud met;
2 eetl. yoghurt, 2 eetl. appelazijn, 2 eetl. olijfolie,
2 volle theel. honing en een beetje zout.
Meng dit alles samen tot een sausje en meng dit door de rode kool.

Je kunt hem ook wokken in wat hete olie en doe er dan knoflook bij en rode ui die je even gemarineerd hebt in wat geurige azijn en doe er wat blauwe druiven bij. Even alles bakken en dan van het vuur af wat blauwe kaas erbij kruimelen en kruiden met dragon, peper en zout.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als ik rodekool zelf maak als groenten, doe ik de koolreepjes in een pan en doe erbij;

stukjes friszure appel,
flinke scheut balsamicoazijn,
bruine suiker en zout,
kruidnagel,
anijszaad,
verse gember of gemberpoeder als ik geen gember heb,
ook gembersiroop kan je nemen als je het toevallig hebt
en een kaneelstokje.

Op een laag vuurtje gaar laten worden met een bodempje water onderin en zeker 30 min. op zijn minst laten sudderen. Langer mag ook. Ik vind zelf dat het anijszaad een fris tintje geeft aan de tamelijk zware smaak van de rodekool. Heb ik geen appels in huis, dan neem ik ook wel eens appelcompote die ik erdoor roer.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Ik vind koken leuk en doe het graag. Ik vind het dan ook niet belachelijk als er vragen over gesteld worden. Je hebt altijd mensen die geen enkele kookervaring hebben en daar sta je dan met je goede bedoelingen en met zo'n zak rodekool in je handen. Alle begin is moeilijk en niet iedereen heeft zin om op internet te speuren en dan wordt je ook gek van het aantal recepten waaruit je lezen moet. Wat is dan eenvoudiger dan om het aan mensen met eigen ervaringen te vragen? Als iets niet duidelijk is, kan je reageren, toch? Zelfs als ervaren kookster vind ik vaak in de antwoorden waardevolle tips hoor.
Het is ook voor mij geen moeite, ik moet zelfs oppassen dat ik geen roman ga schrijven (^0^), enfin, dat zie je al aan mijn eractie. Ik schrijf zoals ik praat en denk en dat is nu eenmaal veel :P! Het is trouwens een eigen keuze om uitgebreid te antwoorden, ik laat me er niet door lastig vallen.
Hoe ik hem maak is koken, tikje zout toevoegen, na een half uurtje kijken of je een stukje tegen de binnenkant van de pan plat kan duwen, zo ja is die gaar zo nee nog ff door laten koken, dan giet ik hem af , bij het opzetten van de aardappels gooi ik er 2 lepels azijn op en 2 lepels suiker(desgewenst iets meer of minder) dan weer opzetten en rustig doorroeren dat het niet aankoekt en dan bon a petit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt rode kool in een zakje kopen die al gegaard en gekruid is. Deze hoef je alleen op te warmen.

Er is ook rauwe rode kool die je kant en klaar gesneden in een zakje kunt kopen.
Deze moet je nog even koken. Het lekkerste is om het te koken in appelsap met een kruidnageltje erbij.
Die vis je er na het koken weer uit. Als je het in water kookt voeg je na het koken nog wat suiker na smaak toe. Eventueel een fijngesneden appeltje erdoor. Heerlijk!
Kook het niet op een te hoog vuur en roer regelmatig.
Afgieten en een klein klontje boter erdoor heen roeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
De appel wel even meekoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gesneden rode kool moet je nog koken.
Hier heb ik een heel lekker recept voor je.
'Rode kool met appeltjes'

Ingrediënten voor 4 personen:
1 rode kool gesneden
1 dl azijn
100 gram suiker, bij voorkeur bruine basterdsuiker
2 theelepels kaneel of speculaaskruiden
2 appels naar keuze, mits geen granny smith

Er is een verschil tussen zomerkool en winterkool. Rode kool die 's zomers wordt geoogst, is zachter van structuur en heeft meestal aan een half uurtje koken genoeg. Reken voor winterkool op een uur om de kool lekker zacht te krijgen. Sommige kolen hebben zelfs nog langer nodig.

Bereiding:
Haal de buitenste bladen van de rode kool. Snijd de rode kool met een stevig (brood)mes in dunne repen en die weer in kleine stukken of gebruik een schaaf. Was de rode kool en doe met aanhangend water in een ruime pan. Voeg azijn, (bruine) suiker en kaneel of speculaaskruiden toe. Laat sudderen tot de rode kool gaar en zacht is.
Schil de appels en snijd ze in kleine schijfjes. Laat de schijfjes enkele minuten meestoven. Roer de rode kool en de appel voor het serveren goed door elkaar en proef of deze zoet genoeg is. Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het had mijn recept kunnen zijn! Heerlijk hè,dit recept!
Dat ligt er aan wat je er mee wilt doen. In elk geval eet je het OF rauw OF gekookt. Rauw opwarmen zou zoets zijn als sla of witte kool 'opwarmen'.

Rode kool is uitstekend rauw te eten in salades (en erg lekker ; wat zoet) of zelfs als hoofdbestanddeel van een salade.

Als groente bij de 'aardappels, vlees en jus' doet-ie het ook uitstekend, maar dan gekookt, eventueel (voor de rode kleur) met een appeltje, ca. 20 minuten. Een flinke bodem water is genoeg ; het hoeft niet helemaal onder te staan. In de magnetron met aanhangend water kan ook, dan is-ie eerder klaar.

Ook in stoof- en ovenschotels kun je de kool - soms rauw, soms voorgekookt - gebruiken, en je kunt er zelfs mee roerbakken. Een heel veelzijdige groente dus, waar je eigenlijk weinig mee verkeerd kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring met rode kool is, dat je altijd teveel hebt. Wat ik doe is de rode kool inmaken in weckpotten met beugelsluiting in azijn. Het recept vindt je op de volgende link: