Waarom vinden mensen het zielig om een kreeft te koken?

Terwijl diezelfde mensen doodlollig een kilootje mosselen in een pan gooien (deze leven namelijk ook nog). Of escargots zitten te smullen (deze worden een paar weken ! uitgehongerd om ze in een winterslaap te dwingen)

Een kreeft gilt zelf namelijk helemaal niet (het is zijn schaal dat verhard in het kokende water).

Waarom over het een wel ophef en over het ander niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Omdat het geluid wel als schreeuwen klinkt.

En dat roept bij mensen bepaalde connotaties op, ofschoon dit inderdaad niet klopt.

Bovendien ziet een kreeft er meer levend uit dan een mossel of slak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Waarschijnlijk omdat je een kreeft ziet bewegen vlak voordat hij zijn bad neemt. Een mossel of escargot is stil, en niet zichtbaar levend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zoiets niet willen zien :) denk dat de kok er dan achter aan gaat maar goed.. dat is mijn dierenleed-Grens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom is dat dan precies je grens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
osfa wat een onzin.. 't gaat om de manier van bereiden, wat je uit mijn reactie had kunnen halen.. Levend, dieren koken? om daarna direct op gegeten te worden.. is not done, wat is 'de moeite om 'm op een andere manier 't eind van zijn leven te geven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@els omdat, ik dieren leed niet accepteer, je moet ook niet in mijn buurt je hond een trap geven omdat die niet doorloopt of even te lang zijn behoefte aan 't doen is tegen een boom, want tsjaa dan trap ik terug. :)
Omdat een kreeft nog beweegt en men bij mosselen/slakken niet merkt dat ze nog leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer dieren op mensen lijken, hoe meer affiniteit we daarmee over het algemeen hebben. Mosselen zien er uit als schelpen en bewegen nauwelijks. Hoewel we weten dat er een levend dier in zit, deert het de meeste mensen minder. Er zijn mensen die denken dat mosselen geen gevoel hebben omdat ze zich daar totaal niet mee identificeren.

Kreeften hebben poten, ogen en kunnen geluid maken. Dit refereert veel meer aan onze denk en gevoelswereld. Bovendien zijn kreeften een stuk groter dan mosselen, waardoor ze ook weer meer op ons lijken. En inderdaad - als de kreeft gekookt wordt, maakt hij een schreeuwend geluid en dat associeert ons met ons eigen schreeuwen bij pijn of angst.

Toegevoegd op 27-05-2009 11:27:38
Of schreeuwen werkelijk veroorzaakt wordt door pijn of door de verhardende schaal in het water, daar wordt niet over nagedacht. Onbewust wordt de vergelijking getrokken met gevoel (pijn en emotie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind beide afschuwelijk. Ik vind het daarom ook hypocriet dat men de ene wel toestaat en de andere niet. Ik kan er opzich wel inkomen. Ik denk dat het te maken heeft met dat het leiden van het dier duidelijk is. Een kreeft zier er sowieso bewuster en levendiger uit dan mosselen en als het dan ook nog lijkt te schreeuwen kan ik mij goed voorstellen dat dit op de emoties werkt. Mosselen lijken sowieso dood die lijken niet op een leven iets en je hoort niet iets dat op lijden lijkt. Maar ik ben het met je eens het is opzich wel hypocriet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het is omdat het lijkt dat een kreeft je aankijkt.Ter dood veroordeelden worden meestel geblinddoekt.Niet voor henzelf, maar om het de beul of soldaten die de straf uitvoeren iets makkelijker te maken.
Als je zelf moet doden wat je eet zou er heel wat minder vlees gegeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kreeft kan wel 100 jaar worden... En daar ligt nou net het zielige... Als je een mossel eet die eenjarig of tweejarig is, dan komt het net een tikkeltje eerder aan zijn einde, maar een dier dat 100 jaar oud kan worden, dat roept toch andere gevoelens op...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou jij ervan vinden als je gekookt word?:O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O sorry wist ik ook niet niet goed gelezen denk :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet ben ook nog niet zo heel erg oud en slim ik doe BB-KB (VMBO)