Welke groente word er knapperig van frituren?

behalve aardappels?
ik heb ooit worteltjes patat geprobeerd te maken maar door gebrek aan positieve resultaten heb ik geen andere groentes geprobeerd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.3K

Het beste antwoord

Groente zo in de frituur wordt niet knapperig, behalve aandappels. Als je er tempura van maakt zorgt het deegje eromheen dat ze knapperig smaakt.

Tempura beslag;

Klop in een lage,wijde kom 1 ei uit de koelkast met 1 dl. ijskoud water los. Klop er met een vork 75 gr. bloem door,
er mogen klontjes in zitten. In een wok olie verhitten tot er lichte damp vanaf komt. Haal nu groente één voor één door het beslag en leg 3-4 stuks tegelijk in de hete olie.
Laat ca. 3-4 min. bakken, eruit halen met de schuimspaan en laten uitlekken. Neem geen dikke groenten, want dat wordt niet gaar. neem groenten als; broccoliroosjes,
bloemkoolroosjes. peultjes, champignons/shi takes, lenteuitjes, mini maiskolfjes, reepjes wortel, reepjes paprika etc. Lekker met een dipsausje!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Bloemkoolroosjes, gedompeld in beslag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat is erg lekker! Heb ik eens in Tsjechië gegeten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook
Je kunt alle groenten knapperig maken, voorwaarde hiervoor is dat je een bloem-product erom heen maakt; dus bv. eerst wat bloemkool blancheren, en vervolgens in een mengsel van bloem en water dippen en vervolgens kort frituren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groenten met veel zetmeel (of fruit)
Zoals cassave en bananen
Misschien ook wel peulvruchten...maar of die dat nodig hebben?

Verder kan je bijvoorbeeld selder knapperig maken door 'heel' even in heet frituurvet te dompelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefrituurde bananen zijn erg lekker!
probeer...spruitjes: ze worden er óók nog lekker door! :)
vooral met gefruite uitjes erbij....,

Toegevoegd na 5 minuten:
ff dit: níet te lang de spruitjes frituren hoor.
Hooguit een paar minuten...
eet smakelijk! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
courgette..
maar ook de bloem die op de courgette zit.. even in beslag en frituren..
champions..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groenten die je knapperig kunt frituren zonder ze eerst van een deeg- of beslagjasje te voorzien zijn:
Rode biet
winterwortel
prei
ui(ringen)
Knolselderij
Schorseneren

Schil zonodig de groenten en snij ze in plakjes.
Week ze daarna een uurtje in ruim koud water met daarin 1 eetlepel zout per liter(doe de bietjes apart anders wordt alles rood).Laat ze uitlekken en dep ze droog met keukenpapier of een schone theedoek.
Bak ze met ca. 100 gram tegelijk in hete (170 graden) arachide- of zonnebloemolie,laat ze uitlekken op keukenpapier en bestrooi met (zee-)zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dun gesneden courgette en aubergine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had op rtl gezien dat ze rode bietjes ( dunne plakjes) in de frituurpan deden.

Hier een voorbeeld van een gefrituurde rode biet chips