hoe lang mag frituurvet gebruikt worden voor je het moet vervangen en kun je beter vloeibare of blokken nemen

normaal zit er frituurvet in maar ik wil graag eens oliebollen bakken maar dat moet in olie kan dat ook in de frituurpan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9K

Het beste antwoord

Voor eenmalig oliebollen bakken, zou ik gewoon een diepe pan nemen, daar twee liter goedkope plantaardige olie in doen en de oliebollen erin bakken.

Om nou de hele frituurpan schoon te maken en weer te vullen met olie, die je daarna toch weer weggooit is ook een gedoe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja hoor, dat kan gewoon in de frituurpan, als je hem wel eerst goed schoongemaakt hebt. Een frituurpan is niets anders dan een pan waar het verwarmingselement aan de binnenkant zit ipv eronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vloeibaar is beter dan blokken, zegt bij ons de cafetariaman
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na 7 tot 10 keer moet je wel verschonen ..
en beter is het vloeibaar frituurvet te nemen
oliebollen kan zeker maar wel in vloeibare want met blokken krijg je een vetlaag over je bollen en dat is niet lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je oliebollen bakt, lijkt het mij toch beter om dit in de frituur pan te doen. Door de thermostaat zul je een goede temperatuur behouden, wat de kwaliteit van de oliebollen alleen maar ten goede komt. Houd er wel rekening mee, dat de olie enigszins zoetig gaat smaken en dus niet erg geschikt meer is om later te gebruiken voor frites, croquetten enz. deze olie dus alleen gebruiken om zoete produkten te frituren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je oude olie door een dunne theedoek giet in een
andere pan kan je die olie hergebruiken, alle resten blijven
in de theedoek achter en de olie is weer helder.

Resten uit theedoek weggooien en afspoelen onder de hete kraan, dan wassen. Houdt deze theedoek apart
voor het olie verversen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oliesoorten zoals zonnebloemolie moet je al na eenmalig gebruik vervangen. Arachide olie gaat iets langer mee en is het meest geschikt voor oliebollen, zowel qua smaak als stabiliteit.

Voor het frituren van voedselproducten die je warm eet kun je prima vast frituurvet gebruiken. Die gaan ettelijke frituurbeurten mee, zeker als je het vet af en toe zeeft. Ik bedoel met vast frituurvet kokos- of palmolie en rundvet, zoals Ossewit en GEEN kunstmatig geharde plantaardige olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is afhankelijk hoevaak en wat je bakt, ik zou voor oliebollen je pan eerst schoonmaken en dan frituurolie erin doen en als je genoeg oliebollen gebakken hebt hem weer schoonmaken voordat je er weer iets van friet in gaat bakken.
Wat betreft het bakken van friet kun je over het algemeen wel een tijdje doen van je vet, zodra je snacks als kroketten en mexicano's (veel kruiden) gaat bakken gaat je frietvet er sneller aan. Wij vervangen het altijd als het gaat stinken of als het vet verkleurt en er komt rotzooi (korreltjes van kroketten enz) op de bodem komt te liggen. En vast of vloeibaar is per persoon verschillend, wij hebben altijd vloeibaar omdat we dit iets lekkerder vinden en het is makkelijker om de pan schoon te maken en weer te bvullen je hoeft nu niet eerst je vet te smelten en weer erin te gieten