Ik wil bowl maken, deed altijd div. potten vruchten door elkaar, maar het staat mij bij dat je er drank doorheen kan doen, maar welke?

Is dat wijn, rood of wit, en is dat alleen voor de smaak, of is het dan ook langer houdbaar?
vast bedankt voor de moeite.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
6.5K

Het beste antwoord

Dat is alleen maar voor de smaak, langer houdbaar wordt je bowl er niet van.

Je kunt er b.v. een zoete mousserende witte wijn door heen doen voor het bubbeltjes-effect. Als je liever alcoholvrije bowl maakt en toch bubbeltjes wil proeven, kun je er ook sprite of seven-up door heen doen.

Rode wijn kan hele rare kleur-effecten geven met je vruchtjes, dus dat zou ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik heb ook zo'n moeder, mijn vader mag ook alleen af en toe een eitje bakken.

Andere antwoorden (7)

het kan met rode wijn of met een fles sangria

Toegevoegd na 14 minuten:
of een mengsel van gewone witte of rode wijn, mousserende wijn en sekt of champagne (deze laatste hoeft niet perse). Eventueel kun je er aanvullend nog sterke drank bij doen, zoals rum, kirsch e.d. Hierin kun je ook zelf uitproberen wat jij een lekkere mix vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de goedkoopste vruchtenwijn is net zo lekker als sangria . je vruchtjes kleuren er wel rood van maar het is wel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zowel witte als rode wijn gebruiken, ook rosé, belangrijk is, dat je een goede kwaliteit (dus geen chateau migraine) neemt, omdat er meestal suiker gebruikt wordt om de vruchten te laten trekken.

Verder vind ik persoonlijk bowl met vruchten uit blik of pot niet te 'zuupen'- véél te zoet, al dat ingeblikte spul, en het ruikt naar niets. Heel fijn voor oma's verjaardag, en helemaal 'in' 50 jaar geleden, toen blikfruit hélemaal het toppunt van luxe was ( ik ken het als vijfjarige van verjaardagen, waar iedereen in een rondje zat, en babbelde over niets, 2 kopjes koffie, 1e met cake, 2e met koekje, en dan kwam de onvermijdelijke bowl met gemengd fruit en mandarijntjes uit blik, in het aanhangende sap drijvend...) Nu toch maar niet meer....

Even wat van mijn recepten met fruit dat nu goed te krijgen is :

KIWI-bowl

2 kiwi's
4 cl cointreau
3 perziken of nectarines
2 flessen witte wijn
1 fles mousserende witte wijn

Perzik/nectarine en kiwi in stukjes snijden , overgieten met cointreau, 1 uur afgedekt laten trekken in de koelkast.
Bij het opdienen de (gekoelde) wijn en mouss. wijn erover gieten.

FRAMBOZEN-bowl

2 doosjes frambozen
1 EL poedersuiker
1 glas cognac
1 fles rode wijn
1 fles mouss. rosé

In bowlkom de frambozen met de suiker wegzetten, na 20 min. de cognac en rode wijn erbij
Opdienen met de rosé erdoor.

MELOEN-bowl

1 meloen
poedersuiker
1glas cointreau
3 flessen witte wijn
1 fles mouss. witte wijn.

Meloen in blokjes, suiker, cointreau en 1 fles wijn erbij.
Paar uur koelzetten
Bij opdienen rest wijn en mouss. wijn erbij.

AARDBEIEN-bowl

250 gr aardbeien
2 EL cognac
2 EL orange curaçao
50 gr poedersuiker
1 fles witte wijn
1 fles spa rood

Plakjes aardbeien met suiker en likeur laten trekken (4 uur)
Wijn erbij, verdelen over 8 glazen, aanvullen met spa rood.
500 gr aardbeien
90 gr suiker
2 flessen witte wijn
1 fles mousserende witte wijn of mouss. rosé

Aardbeien in stukjes met suiker bestrooien, wijn erbij, koel wegzetten. Vóór serveren mouss. wijn erbij.
500 gr aardbeiden
sap van 2 sinaasappelen
1 glaasje cointreau
1/2 l rode wijn
1 fles mousserende rode wijn

Aardbeien tot moes prakken/keukenmachine, mengen met sinaasappelsap, cointreau en rode wijn, 1 uur koel wegzetten.
Vlak voor opdienen ijsblokjes en mouss. wijn erbij.

Ik hoop, dat je wat inspiratie op kan doen !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bowl kun je maken van verschillende soorten fruit of vruchten. Zo is bijv. een combi lekker van appel, banaan en aardbeien maar peer, abrikoos, nectarines, ontpitte kersen en druiven kan ook.
Als je een mix maakt van sinaasappel,kaneel, kruidnagel, citroen of limoen ga je meer de kant op van de Glühwein
(warm) of Sangria. Deze laatste 2 horen met rode wijn gemengd te worden.
Wil je meer de exotische kant op dan neem je meloen, kiwi, mango, ananas of passievrucht. Dit hangt allemaal van je eigen smaak af, maar het leukste is om dit onderling te combineren en uit te proberen.

Alcohol vormt meestal de basis voor bowl en dit kan gewone witte-of rodewijn ,mousserend wijn,rosé, sekt ja zelfs champagne zijn. Evtl. kun je er aanvullend sterke drank bij doen, zoals, rum, kirsch e.d.

Een voorbeeldje van bijv. perzik bowl;
Schil perziken en snijd ze in partjes. Laat ze even trekken in een kom/ karaf bestrooid met suiker en vanillesuiker.
Hierdoor komt sap vrij. Giet er ¾ fles niet dure witte wijn bij en zet een uurtje koel weg. Doe er dan de rest wijn bij en een scheutje kirsch. Laat nog een ½ uur staan en vul nu op met een mousserende witte wijn zoals Lambrusco of Kellergeister. Dit zijn lekker zoete goedkope wijnen en toch fris.

Gebruik je liever blikjes doe dan eens blikjes fruit van mandarijntjes, peer,perzik en 2 in plakjes gesneden bananen samen met 1 fles witte Lambrusco en 2 pakken
witte druif/citroensap ( heb je ook in light) bij elkaar. Is in 5 min. voor elkaar en lekker verfrissend.
amc
13 jaar geleden
Doe er bijvoorbeeld spumante, lambrusco, rosé of cider bij.
13 jaar geleden
Gewoon brandewijn, dat is het allerlekkerst
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vruchten wijn,bessenjenever,als het maar rood en een beetje zoet is.en een halve of hele citroen aan plakjes gesneden toevoegen.als die rood zijn gekleurd er weer uithalen