Hoe komen de strepen in de yogi of karnemelk oid als je een slok hebt genomen

Dan bedoel ik dus als je je glas weer neer zet blijft er zichtbaar waar je hebt gedronken omdat de yogi daar "plakt" aan het glas, maar na een paar minuten komen er strepen in, wat is dat en hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Dat komt door de samenstelling van karnemelk. Karnemelk bestaat uit water, eiwit, zouten en melkzuur. Het melkzuur tast eiwitdeeltjes aan zodat ze in karnemelk tot grotere deeltjes samenklonteren dan in melk, tot wel duizend keer groter.Deze grote eiwitdeeltjes zakken door de zwaartekracht na verloop van tijd naar beneden. Als een hoeveelheid karnemelk enkele dagen stil staat, gaat de karnemelk zich vanzelf verdelen in een dunner en zuurder laagje bovenin en een dikker deel onderin.
Bij het leegdrinken van een glas karnemelk blijven de eiwitdeeltjes aanvankelijk aan het glas kleven. De grootste en zwaarste deeltjes glijden het eerst naar beneden en schuiven de deeltjes die ze tegenkomen aan de kant of voor zich uit en er ontstaat een 'schoon' spoor op de glaswand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Karnemelk is gefermenteerde melk. Gefermenteerd is, simpel gezegd, een mooi woord voor ‘er is een bacterie aan toegevoegd’. Die bacterie, streptococcus lactis, maakt de melk zuurder en dikker. Eiwitten in de melk gaan daardoor in lange strengen aan elkaar hechten. Wie karnemelk drinkt, kan dat proces aan de rand van het glas bekijken. Daar zie je de eiwitstrengen in verticale strepen verschijnen.
Bronnen: