Hoe wordt magere melk gemaakt?

Ik bedoel: wat halen ze dan uit de volle melk, en wat stoppen ze er voor terug om het toch lekker te laten smaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hij komt van magere koeien is natuurlijk geen goed antwoord, maar wel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ed had dat als antwoord gegeven dan had ik je een plusje gegeven.

Het beste antwoord

Bij magere- of taptemelk gaat alle melk in een centrifuge. Dit apparaat centrifugeer alle room en dus vetten uit de melk. Alleen de melk met zijn eiwitten blijft over. Er komt geen enkele smaakstof bij.

Ook magere melk is gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de volle melk wordt afgeroomd, dus de room wordt er uit gehaald.
wat overblijft is magere melk.
14 jaar geleden
Ze halen alle room (vet) eruit en doen er nog wat water bij.
En ik vind het niet lekker en dat is een understatement. Doe mij maar volle melk, wist je dat dat ook veel gezonder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mja, je krijgt meer vet binnen. Of dat zo gezond is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mij wijs laten maken dat dat zo is door een voedseldeskundige die ik geloof.
Vet is helemaal niet slecht zolang het met mate geconsumeerd wordt. Je kunt beter meer bewegen dan je vet inname reduceren.
Let wel met mate vet.
Vetgehaltes van melk (uitgedrukt in gram vet per liter melk)
volle melk : meer dan 35 g/l
halfvolle melk : tussen 15 en 18 g/l
magere melk : 0 tot minder dan 3 g/l

Melk waar geen vet uit verwijderd is wordt aangeduid met boerenlandmelk, het vetpercentage in deze melk is dan ook niet vast. Dit is afhankelijk van het seizoen.

Het verwijderen van circa de helft van de vetten uit de melk levert halfvolle melk op.

Magere melk of taptemelk bevat zo goed als geen vetten (maximaal 0,3%). Tijdens procesmatige bereiding van deze producten wordt de koemelk eerst volledig afgeroomd en later weer (volgens vaste industriële verhoudingen) toegevoegd aan de vetloze magere melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle vet wordt uit de melk gehaald en er komt niets voor terug.
Margere melk lekker laten smaken kan gedaan worden door er magere chocolademelk van te maken of er een smaakje aan toe te voegen, zoals aardbij of bananensmaak.
Zelf vind ik magere melk niet te drinken, zonder bovenstaande toevoegingen.
In een dieet kan het nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magere melk maken: niet simpel zenne! (00:30)

http://video8.garagetv.be/video-galerij/ploegvantstad/Magere_melk_maken_niet_simpel_zenne_.aspx