Hoeveel scotch whiskey mengen met cola om 7% alcoholpercentage te hebben?

Ik was net een gemixed drankje aan het drinken van Scotch Whisky & cola; op het 250ml flesje staat '7%'. Dus er zit 7% alcohol in.

Wel, als ik nu een fles Scoth Whisky koop, en een glas neem van 250ml, hoeveel Scoth Wisky moet ik dan mengen met cola? Dus hoeveel Scoth Wisky en hoeveel cola om 7% alcohol te bekomen?

Ik denk dat zo'n fles scoth wisky 40% alcohol bevat (staat op de f les), dus ik mag er maar een heel klein scheutje indoen, om 7% te hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.3K

Het beste antwoord

40 % alcohol betekent dat 10 ml 4 ml pure alcohol bevat .
250 ml van 7 % bevat 17,5 ml alcohol.
17,5 delen door 4 komt op ongeveer 4,5
dus je moet 45 ml whiskey aanvullen met cola

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar heb je wel de leeftijd om alcohol te drinken, als je dit niet uitgerekend krijgt ? ;)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
knap uitgerekend, dank je hoeveel is 45ml ongeveer als je een glas neemt van 250 ml? ik kan het niet goed meten want er zijn geen streepjes op het glas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even zelf nadenken... Een hoeveelste deel is 45 ongeveer van 250?
anneliez
13 jaar geleden
1/5 deel van het glas ongeveer
250/5 = 50
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja nadat ik de vraag stelde maakte ik reeds de berekening sorry dat ik je met die andere berekening lastigviel
anneliez
13 jaar geleden
lijkt me trouwens wel een behoorlijke hoeveelheid wiskey, denk dat als je het puur drinkt, je veel minder in je glas krijgt. Dus je zit boven de tax voor je het in de gaten hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De inhoud van een whiskyglas is meestal 125 ml, en die giet je niet vol, alleen bodempje - dus met zo'n mix krijg je denk ik net zoveel binnen als met een standaard gevuld whiskyglas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de winkel kan je plastieken borrelglaasjes kopen, zijn die van 125 ml dan?
anneliez
13 jaar geleden
nee,borrelglazen zijn kleiner dan whiskeyglazen.
bij de hema ofzo hebben ze wel maatbekers, dan kun je het uittesten

Andere antwoorden (2)

43,75 ml scotch en 206,25 ml Cola
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@anneliez;
cocktail, 1 deel 151, 2 delen famous grouse, 2 delen gold strike, splash lie juice .. in een shaker aangevuld met 15 ml appelsap. hoe bereken je dan het alcohol percentage ?