Ik zou graag zelf alcoholvrije wijn maken o.b.v. gewone wijn. Kan ik de alcohol er simpelweg uitkoken en is het overblijfsel drinkbaar?

Ik weet dat je alcohol uit wijn kan destilleren met een speciaal toestel, maar dat wil ik me niet aanschaffen. Ik ben overigens niet geïnteresseerd in de alcohol. Die mag rustig verdampen. Ik wil wel zeker zijn dat het zo veilig kan en dat het overblijvende brouwsel drinkbaar is. Graag ook een antwoord hoe lang ik het dan mag opzetten, en op een hoog of een laag vuur (heb enkel gasfornuis).

Alvast bedankt! :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.6K

Het beste antwoord

Dat lukt zeker en je hebt er geen apparaat voor nodig.
Dat zou je pas nodig hebben als het je om de alcohol te doen was.
Je doet het gewoon in een open pannetje en warmt het op naar ca. 80 graden.
Je ziet vanzelf wanneer het warm genoeg is, want bij 78 graden begint de alcohol te koken en zal de vloeistof niet warmer worden.
Als alle alcohol verdampt is, stijgt de temperatuur naar de 100 graden en gaat het water koken.
Apparaat dus niet nodig, maar een thermometer zou wel handig zijn. Je kan dan zien wanneer de temperatuur begint te stijgen en dat is het teken dat je de alcohol eruit gekookt hebt.
Of het goedje lekker is, is de vraag.
Ik maak nogal eens gluhwein en daar is ook een groot deel van de alcohol uit. Toch vind ik het lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat je een drinkbaar mengsel overhoudt. Gewone druivensap, of alcoholvrije wijn uit de winkel is lekkerder volgens mij. Ik heb tijd geleden ergens hgelezen dat niet alle alcohol verdwijnt als je wijn toevoegt aan stoofgerechten, dus wijn koken gaat niet lukken ben ik bang
13 jaar geleden
Wijn is een drank die ontstaat na het vergisten van het sap van druiven.
De truc bij destillatie zit 'm in het verschil in kookpunten tussen de verschillende componenten van een mengsel. Zo verdampt alcohol bij 78 graden Celsius, water pas bij 22 graden hoger. Door wijn of een andere licht alcoholische drank te verhitten tot een temperatuur tussen 78 en 100 graden zal de meeste alcohol verdampen en het water nauwelijks.
Maar je krijgt nooit alle alcohol er uit en het brouwsel is niet meer te drinken. Dus gewoon een sinaasappel uitpersen en dan ben je er.
Overigens is wijn pas wijn als er minimaal 10% alcohol in zit, dus je brouwsel gaat niet alleen anders smaken maar is ook geen wijn meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee helaas is dat niet mogelijk,

wat je over houd is,
azijn, of druivensap.

door gisting in de druiven, ontstaat de zogeheten alcohol,

wijn is ook 100% gemaakt op natuurlijke basis, en heeft ook geen andere voedingsstoffen nodig.

groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het wel mogelijk ,maar misschien moet je eens hier op kijken en wie weet kunnen ze je er meer informatie over geven.
http://www.innofood.org/nl/nieuws/1219/alcoholvrije-wijn-zonder-venijn.html