met welk middel , krijg ik bierglazen schoon , zodat er weer een mooie schuimkraag op komt en blijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
22.1K

Antwoorden (12)

Ik weet niet of er een echt middel is. Wij wassen de glazen doorgaans gewoon af en op het moment dat we de glazen nodig hebben, spoelen we ze eerst nog een keertje om met koud water voordat we het bier erin doen.
Het geeft altijd een prima schuimkraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet in ieder geval zorgen dat bierglazen niet vet zijn. Afwassen met soda, dan afspoelen met heet water en droogmaken met een linnen theedoek. Zorg dat je eigen handen ook goed gewassen en vetvrij zijn, anders komt het vet via de theedoek alsnog op het glas terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaat soda en daarna NOOIT MEER MET SOP AFWASSEN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Calgonit vloeibaar.Dit is een perfect reinigingsmiddel.Een vingerhoedje vol in de spoelbak, en de glazen zijn nieuw.Je krijgt mooi blijvend schuim op het bier.(de leidingen en de tapkraan moeten natuurlijk schoon zijn in een bar of cafe).Maar ik denk dat dit middel alleen in speciaalzaken te koop is,of bij de groothandel.(Macro-Sligro enz.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is speciaal 'bierglazen reiniger' te verkrijgen bij de horeca groothandel.
Restaurants en bars gebruiken dit door een scheutje van dit 'ontvetter' in hun spoelbak te gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Sligro kun je speciale tabletten krijgen om bierglazen schoon te krijgen. Er zijn uiteraard ook andere manieren om een glas te serveren met een mooie kraag. Hieronder een beschrijving om de glazen te wassen met soda en daaronder wat handige tips. Proost!!!

Glazen schoonmaken met soda:
1. Doe twee eetlepels soda in een 5 liter heet water en controleer of de soda is opgelost. De soda is opgelost als je op de bodem van de emmer geen korreltjes meer ziet liggen. Je kunt met de lepel het water even roeren zodat de soda gemakkelijker oplost.

2. Dompel het bierglas enkele malen in het water met soda. Let op dat je je vingers niet brandt aan het hete water. Soda zorgt ervoor dat het glas vetvrij wordt.

3. Spoel het bierglas na onder lauw stromend water.
Op deze manier zorg je ervoor dat er geen restjes soda op het glas achterblijven.

4. Laat het bierglas uitlekken op een rekje of een pluisvrije doek. Bierglazen mogen na het reinigen niet worden afgedroogd. Droogdoeken bevatten wasmiddel.
dat kan op het glas achterblijven. Wasmiddel zorgt er voor dat de schuimkraag snel verdwijnt.

5. Spoel het bierglas om onder de koudwatersproeier, voordat je er pils of een speciaal bier in tapt.
Tips

TIPS:
1. Spoel het glas eerst voor als een afdruk van vette vingers of van lippen, bijvoorbeeld door lipstick, op het glas te zien is. Probeer met een sponsje, zonder sop, de vette vingers of lipafdruk te verwijderen.

2. Gebruik een bierglas nooit om frisdrank of melkproducten uit te drinken. Deze dranken zorgen er voor dat de schuimkraag snel zal verdwijnen na het inschenken of tappen van bier.

3. Doe bierglazen nooit in een vaatwasmachine of glazenspoelmachine. De chemische reinigingsmiddelen bijten uit in het glas en zorgen voor een waas op het glas. Ook zorgen deze middelen ervoor dat de schuimkraag snel zal inzakken.

4. Pils- en bierglazen worden nooit gepoleerd. Poleerdoeken laten pluisjes achter. Poleerdoeken laten soms wasmiddel achter. Beiden veroorzaken een slechte schuimkraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voeg in lauwwater een scheutje spiritus toe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met bier !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SPA ROOD
deden wij in de horeca altijd.

gr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geboren in een Café in België, van mijn ouders heb ik altijd geleerd dat je bierglazen het beste schoon krijgt, en dat is ook mijn ervaring, met gewoon heet water en dreft. Goed spoelen en drogen met een linnen doek. OPGELET! Vlak voor gebruik je glazen goed spoelen met koud water en licht laten uitlekken.
Als je tap hebt scoor je natuurlijk vaker een mooiere schuimkraag. Truc bij flesjes, schenk het eerst een flinke scheut in het glas, zo erg dat het flesje bijna op zin kop staat. Je zult zien dat je nu bijna een glas vol schuim hebt. Als je even wacht zakt dat schuim langzaam weg, schenk nu de rest van het bier er bij. Met schone glazen blijft ook dan je schuimkraag steviger en langer op het glas zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon goed afwassen met wasmiddel, met heet water uitwassen, droog laten druppen en voor het schenken de glazen nog even spoelen met koud water; De schuimkraag zal door de lucht vliegen ;)