wijn na bier geeft plezier. Hoezo?

Het rijmpje gaat: bier na wijn is venijn, wijn na bier geeft plezier. Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (6)

men dacht vroeger dat het nuttigen van dranken met meer alcohol na dranken met minder alcohol een stuk prettiger viel dan andersom, ofwel dat je meer kans had ziek, misselijk kater te krijgen van eerst wijn en dan bier te drinken dan andersom
13 jaar geleden
Omdat het beter is om met iets licht alcoholisch (zoals bier) te beginnen , en daarna iets sterkers te drinken (zoals wijn).
Andersom pakt het vaak niet goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt gezegd: bier op wijn vergroot venijn, wijn op bier is plezier. Is dit louter een rijm, of schuilt er waarheid achter?

Antwoord: Er zijn geen wetenschappelijke publicaties bekend die deze volkswijsheid onderzoeken. Volgens toxicologen maakt het niets uit of er eerst bier of eerst wijn in de maag terecht komt.Of je last krijgt, hangt alleen af van de hoeveelheid alcohol die je drinkt. Het is wel zo dat de alcohol uit wijn iets sneller opgenomen wordt dan uit bier, omdat in bier iets meer koolhydraten zitten, maar dat heeft geen effect op de uiteindelijke hoeveelheid alcohol en dus ook niet op de gevolgen ervan.
‘Bier na wijn geeft venijn. Wijn na bier geeft plezier’ heeft geen wetenschappelijke, maar een historische achtergrond. In onze contreien werd wijn vroeger gedronken door de gegoede burgerij, terwijl bier een goedkoper product was dat voor veel meer mensen toegankelijk was. Bier was een volksdrank. Wie wijn dronk, stond er financieel doorgaans beter voor dan een bierdrinker. Van mensen die van een rijkere in een minder fortuinlijke toestand verzeild raakten, werd gezegd dat ze noodgedwongen moesten overschakelen van wijn naar bier. Bier na wijn is venijn, doelt op de financiële terugval. Omgekeerd, konden mensen die het financieel beter verging, meer van het leven genieten. Vandaar: wijn op bier is plezier.
Eigenaardig genoeg ontbreekt een Europese overeenstemming. De Duitsers zijn het met ons eens: ‘Wein auf Bier das rat ich dir, Bier auf Wein das lasse sein’, maar de Britten zien het precies omgekeerd: ‘Beer after Wine, and you’ill feel fine, wine after beer and you’ll feel queer’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke verklaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is enige juiste verklaart. Wel jammer, want nu ja kijk, dan geef ik antwoord maar dan staat het er al.
Als je drinkt moet je er altijd aan denken dat je wel omhoog kan gaan in alcohol percentage maar liever niet naar beneden. Er zijn wel dranken die je kan combineren met biet denk maar aan de kopstootjes zoals, bier en een jenever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bier drinken ben je arm, wijn dan ben je rijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, met alleen bier heb ik ook wel plezier!