Als het erg warm is, zoals afgelopen zomer enkele dagen het geval was, dan kun je de wijn beter bewaren in de koelkast.
Laat hem dan echter eerst weer op kamertemperatuur komen voordat je hem inschenkt.

Als het weer is zoals het nu is, dan kun je hem beter buiten de koelkast bewaren.

Er zijn trouwens van die vacuum-zuig apparaten met een stop, waarmee je de wijn redelijk goed kunt afsluiten, daar blijft de wijn nog lekkerder bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cath, ik heb tijdens diverse rondreizen in Spanje verschillende keren gekoelde rode wijn bij de lunch gehad. Ik had daarvoor ook geen benul,dat zo iets smaakte , maar dat deed het wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch vind ik de smaak van een wijn op temperatuur beter dan van een rode wijn uit de koelkast.
Weet je trouwens zeker dat er geen vruchten in dreven en dan de naam van de wijn Sangria was Moolkeesje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben toch niet gek?? Van de MM.
Moderne wijnen (veel fruit, volle, dikke, zachte structuur met milde tannine en een dosis eikenhout, zoals moderne tinto's
uit Spanje, maar ook jonge nieuwe wereld wijnen en Californië hebben bij warm zomerweer baat bij enige koeling
www.tournan.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Gall & Gall:
Gekoelde wijnen zijn lekker verfrissend. Maar koeling verbergt ook de smaak en het boeket. Maar goed, voor bijna elke rode wijn geldt dat een graad of 17 eigenlijk de beste temperatuur is om het te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de buiten temperatuur zo'n 25 tot 30 graden si en je koelt tot 17 à 18 graden is het heerlijk drinken. Ter voorkoming van misverstanden, ik bedoel ook niet koelen tot een graad of 5 à 6!
Ik ga zo bij het eten een flesje van Ilja opentrekken,of schroeven,dar weet ik nog niet,want al een tijd in huis en tegenwoordig raken de kurken in de minderheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, kijk, dan hebben we het over hetzelfde. De dingen uit mijn koelkast komen zelden boven de 7 graden uit... Tja, schroefdop, het is makkelijker, maar ik vind het wel iets weghalen van de charme van het wijndrinken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, vooral als de kurk afbreekt, jonge jonge wat een charme. Maar deze was ook met kurk en die kwam er heelhuids uit , zien of ik vanavond de rest kan consumeren.
je kan beter de kurk erop terug doen en het op kamertemperatuur bewaren
rode wijn blijft goed buiten de koelkast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode wijn zou ik niet in de koelkast bewaren , maar gewoon in de kelder.
Rode wijn wordt op kamer temperatuur gedronken.
Witte en Rose kan wel , omdat die ook koud kan gedronken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode wijn wordt ook gekoeld gedronken. In Portugal en Spanje is het niet vreemd, kwam ik deze zomer achter. Maar niet alle soorten.
Ik bewaar rode wijn zelf buiten de koelkast, met een dop erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de kurk teruggeplaatst kun je ze wel en dag of 3 bewaren, maar daarna wordt ze toch minder lekker.
Dat is althans mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idien je nog een restant rode wijn hebt, en je wilt hem een paar dagen later drinken, is het beste om hem met de kurk erop in de koelkast te plaatsen. De koude zorgt voor een vertraging van het oxidatieproces. Je kunt de wijn indien het een beetje kwaliteit is , een week later nog steeds drinken. Wel op tijd uit de koelkast halen en op temperatuur laten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat algemeen bekend is dat wanneer je zuurstof van een product weghaalt het oxidatie zal proces stoppen. Dus koop zo'n setje van vacuvin en pomp met het stopje je fles vacuüm en zet hem daarna in de koelkast, of op een koele plaats. Een schuur, kelder is goed en zet op de koude vloer. Je kunt op deze manier je rode wijn makkelijk nog 3 dagen daarna opdrinken. Je kunt dan je fles wijn eerst op temperatuur laten komen, maar let op! niet Té warm, anders krijg je de smaak van ranja in je mond. In de zomer laat ik mijn rode wijn altijd even in de koelkast staan en wordt hij zeker niet! op kamertemperatuur gedronken, maar op zo'n 18 graden, de smaak komt dan veel beter tot zijn recht. Witte wijn mag wat koeler gedronken worden, maar ook weer niet té koud, daar ze anders als een natte dwijl in je mond licht, zonder smaak.
Je smaakpappillen worden dan als het ware doodgeslagen door de kou.

Toegevoegd na 2 uur:
'oxidatie proces zal stoppen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit setje van het merk Vacu Vin is te koop bij oa blokker
hiermee kan je de wijn prima iets langer bewaren dan met ene kurk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de koelkast kan zeker geen kwaad, er zijn veel wijnen die juist lekkerder smaken 1 of 2 dagen nadat ze geopend zijn.

Ik had eens een wijn die smaakte als azijn, wrang, droog- een echte 'bekkentrekker'. Ik had er een hele doos van, dus ging ik eens proberen hoe deze na een paar dagen zou smaken. En hoera! 2 dagen na opening was het een smaakvolle soepele wijn!