wijn: wat is drinken op kamertemperatuur?

wijn op kamertemperatuur drinken. maar wijn is altijd kouder dan de thermometer die de temperatuur aangeeft, dat is temperatuur van de lucht. wat is dan de kamertemperatuur van wijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Antwoorden (3)

De term kamertemperatuur is ouder dan de centrale verwarming.
Dus het is ca 17 graden ipv de 20 graden die men vaak denkt

zie ook bijgevoegde link

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vraag me opeens af of je niet iets heel anders probeert te vragen. Als je een vloeistof in een kamer zet is uiteindelijk de temperatuur van de vloeistof echt gelijk aan de temperatuur van de lucht.

Dat duurt alleen gewoon een tijd. Een fles wijn uit bijv je koele berging is in eerste instantie bijv 14 graden maar zet je hem bij het kerstdiner (waar het 22 graden is door de kaarsen en de mensen etc) op tafel zal het restje na een paar uur echt ook 22 graden zijn. Het is niet zo dat de wijn altijd iets kouder blijft. Dat de fles altijd koel aanvoelt komt omdat je handen warmer zijn dan die 22 graden en dus is de fles relatief koud.

De optimale temperatuur om te drinken is echter de 17 graden zoals genoemd in de link
10 jaar geleden
Zoals hier:

Kouder dan 6°C proef je eigenlijk niets meer, omdat onze smaakpapillen dan licht verdoofd worden. Dus hoe fijner de wijn, hoe minder hij gekoeld hoeft te worden.

De optimale drinktemperatuur van een wijn hangt af van de soort :

Wijn
Koelen
Serveren
Champagne en mousserend
3 uur
8-10 °C
Frisse, lichte, fruitige, droge witte wijnen
3 uur
8-10 °C
Volle, aromatische, droge witte wijnen
2 uur
10-12 °C
Zeer volle, complexe, droge witte wijnen
1,5 uur
± 12 °C
Fruitige, frisse, halfdroge witte wijnen
4 uur
7-9 °C
Weelderige, zoete witte wijnen
2 uur
10-12 °C
Roséwijnen
3 uur
8-10 °C

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor rode wijn:
Wijn

Koelen

Serveren

Frisse, fruitige, lichte en soepele wijnen
1 uur
14-16 °C
Volle, kruidige, vrij complexe wijnen
-
16-18 °C
Krachtige, geconcentreerde, robuuste wijnen
-
16-18 °C
Weelderige, zoete rode wijnen
-
16-18 °C
fremar
10 jaar geleden
De temperatuur van de te schenken wijn is heel belangrijk. De smaak kan namelijk door een verkeerde temperatuur beïnvloedt worden. Voor de meeste wijnen geldt: huiskamertemperatuur is te warm, koelkasttemperatuur is te koud.

Een rode wijn is over het algemeen het lekkerste wanneer het een temperatuur heeft van 14 of 15 graden. Witte wijn hoort ongeveer 4 graden koeler te zijn, ongeveer 10 graden. Witte wijn kan worden voorgekoeld in de koelkast, maar haal de fles er ongeveer 10 minuten voor gebruik uit.